به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، مصطفی عابدی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در
نشست با مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان (محور سه)
در نوشهر، تصریح کرد: مدارس درگیر قوانین خشک وبی روح و کاغذبازیهای پیچیده
شدهاند و بارهای اضافه و بیهودهای بر دوش مدیران مدارس گذاشته شده است.
وظیفه ما ارسال بخش نامههای متعدد به مدارس نیست. وظیفه ما تنها حمایت و
پشتیبانی از مدارس است و باید با ارائه مدل جدیدی از مدیریت، بارهای اضافه
را کم کرده و به مدارس در ارایه کارکردهای خود آزادی عمل بیشتری بدهیم.
وی
با بیان اینکه گفتمانِ محوری مدیران ستادی در آموزش و پرورش باید
مدرسهمحوری باشد، خاطرنشان کرد: برنامه گذر از حالت فعلی به مدرسهمحوری،
شبکه مدارس همیار است که بهطور جدی به دنبال پیاده کردن آن خواهیم بود. در
شبکه مدارس همیار با تاکید بر لزوم تزریق تفکر و کار تیمی در سطح مدارس،
به دنبال پیوند دادن مدارس به یکدیگر و مشارکت گروهی در سطح نسبتاً وسیع
هستیم.
وی افزود: با این کار میتوانیم شاهد هم فکری و هماندیشی میان تمامی مدیران
مدارس استان باشیم. درواقع این رویکرد موجب میشود که دانش و تجربه دیگران
را تجزیه و تحلیل و سپس همسانسازی و از آن بهرهبرداری کنیم نه آنکه زمان و
منابع را برای تکرار مجدد تجربهها هزینه نماییم.
عابدی با اشاره به ضرورت اتخاذ رویکرد نوین تربیتی براساس
تغییرات اجتماعی، گفت: باید ببینیم چه دانشآموزانی در مدرسه تربیت
میکنیم و چه بسترهایی برای تربیت دانشآموزان آماده کردهایم.
وی ادامه داد: متاسفانه
دانشآموزان در حال تبدیل به افرادی وابسته هستند که توانایی عزت نفس،
کارآفرینی و استقلال شخصیتی در آنها ضعیف شده است. این به دلیل آن است که
در خانواده و مدرسه به آموزش مهارتهای اجتماعی کمتر توجه کردهایم. راهکار
اصلی در این شرایط این است که با تفکر سیستمی، نسبت به ارائه مهارتهای
زندگی در دانشآموزان اقدام کنیم.
خبرنگار پایگاه خبری فجر شمال
مجید اسدی
انتهای پیام