رئیس دانشکده علوم قرآنی آمل گفت: زیارت اربعین از زوایای گوناگون مانند تاریخی، سیاسی، اجتماعی، کلامی و فقهی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است اما کمتر به تبیین جنبههای سازندگی اخلاقی و ابعاد تربیتی آن پرداخته شده است.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمعصوم حسینی، رئیس دانشکده علوم قرآنی آمل به مناسب فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در گفتوگو با پایگاه خبری فجر شمال، به بیان ابعاد تربیتی زیارت اربعین پرداخت و گفت: حرکت به سوی کربلا در روز اربعین از زمان امامان معصوم(ع) در بین شیعیان رایج بود و روایات بسیاری درباره شوق و اشتیاق زیارت امام حسین(ع) و زیارت اربعین و ثواب آن وارد شده است.
حجتالاسلام حسینی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) افزود: اگر مردم مىدانستند که چه فضیلتى در زیارت مرقد امام حسین(ع) است از شوق زیارت زندگی برایشان معنا نداشت.
وی با ارائه این مطلب که امام حسن عسگری(ع) یکی از نشانههای مؤمن را زیارت اربعین میداند، گفت: زیارت اربعین از زوایای گوناگون مورد مطالعه و ارزیابی صاحبنظران و اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان قرار گرفته است. این رویداد از منظر تاریخی سیاسی، اجتماعی، کلامی و فقهی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است اما کمتر به تبیین جنبههای سازندگی اخلاقی و ابعاد تربیتی آن پرداخته شده است.
حجتالاسلام حسینی ادامه داد: ابعاد تربیتی پیادهروی زیارت اربعین هم در بعد فردی هم در بعد اجتماعی قابل بررسی است، از جمله آثار تربیت فردی زیارت اربعین می توان به تزکیه و تذهیب نفس اشاره کرد. زیارت اربعین نقش اساسی در تزکیه نفس دارد، چون انسان در این سفر معنوی به واسطه نور اهل بیت(ع) در پی تحولات روحی، روانی، اخلاقی و فکری، از آلودگیها پاک میشود. لذا بهترین فرصت برای خودسازی کسب طهارت، استغفار و توبه است.
رئیس دانشکده علوم قرآنی آمل با اشاره به روایتی از امام جعفر صادق(ع) خاطرنشان کرد: ای حسین، به راستی هر که از خانه اش درآید و آهنگ زیارت امام حسین (ع) کند، چون پیاده ره سپارد، خداوند به هر گامی که نهد حسنه ای بر او نویسد و گناهی از او پاک سازد و اگر سواره باشد، خداوند بر هر گامی که مرکبش بر می دارد، حسنه ای برای او نویسد و گناهی از او پاک می کند تا آنگاه که به کربلا رسد، که در این صورت خداوند او را در زمره رستگاران کامیاب نویسد و آن هنگام که اعمال زیارت را به جا آورد، خداوند او را در زمره پیروزمندان نویسد و چون بر آن شود که باز گردد، فرشته ای به نزد او آید و گوید که به راستی، پیامبر (ص) تو را سلام رسانیده و فرموده است که کردارت را از سر گیر که بی گمان خداوند گناهان پیشین تو را بخشید.
حجت الاسلام حسینی با ارایه این مطلب که دومین اصل تربیتی اربعین در بعد فردی ایجاد آرامش درونی است تاکید کرد: پیادروی اربعین امام حسین(ع) یک تلاش معنوی و در راستای رضایت الهی است، این حرکت و این مبنا باعث آرامش شخص خواهد شد.
وی در ادامه اظهار کرد: امام حسین (ع) الگوی صبر و پایداری در برابر مصیبت ها و مشکلات است، امام حسین(ع) در تقویت اهل بیت خود، فرمودکه برای بلا آماده باشید و بدانید که خداوند تعالی حمایت کننده و نگهبان شماست.
وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع)، هدف از این زیارت رسیدن به محبوب و معشوق دانست و گفت: عشق و محبت به امام حسین (ع) مهمترین عاملی است که مردم را از اقصی نقاط دنیا در زیارت اربعین دور هم جمع می کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ادامه با ارایه این مطلب که زیارت و پیاده روی اربعین بهترین مکان برای شکرگزاری و بجا آوردن حمد خداوند به خاطر نعمت های الهی است. تاکید کرد: شناخت نعمت ولایت و امامت، امنیت و سلامت مهم ترین نعمت در سفر اربعین است که خداوند در اختیار انسان قرار داده است.
وی خودباوری و خودآگاهی را از دیگر ویژگی این سفر مهم معنوی دانست، و افزود: فرد پس از این که با تحمل سختی های راه، به هدف خود می رسد. از درون خود را قبول می کند که توانایی رسیدن به اهداف بزرگ را دارا است.
وی ادامه داد: از آغاز تاکنون حاکمان ظالم و مستقر، چندین بار قبر مطهر امام حسین (ع) را آب گرفته، شخم زده و تخریب کرده اند. با این همه یکی از ویژگی های اربعین، الگوهایی نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای تمام آزادیخواهان جهان است.
حجت الاسلام حسینی با اشاره به این که زائر اربعین وقتی وارد کربلا می شود با مجموعه ای از الگوهای خوب، ارزشمند و فضایل اخلاقی برخورد می کند. اذعان داشت: به طور مثال می توان گفت که حضرت ابوالفضل (ع)، الگوی وفاداری، حبیب بن مظاهر الگوی کهن سالی، حضرت زینب (س) الگوی صبر و... هستند.
رئیس دانشکده علوم قرآنی آمل به کارکردهای تربیتی اجتماعی زیارت اربعین اشاره کرد و اذعان داشت: از مهم ترین کارکرد تربیتی اجتماعی زیارت اربعین ایجاد همبستگی و تحقق امت واحده اسلامی است.
حجت الاسلام حسینی توضیح داد: زیارت اربعین به عنوان یکی از شعائر بنیادین و حرکت اجتماعی نقش اساسی در ایجاد همبستگی و تحقق امت واحده اسلامی دارد، زیرا شخصیت امام حسین (ع) جهانی است. پیامبر (ص) فرمودند که «انّ لقتْل الْحسیْن علیه السّلام حرارهً فى قلوب الْمؤمنین لا تبْرد ابداً»، براى شهادت حسین (ع)، حرارت و گرمایى در دل هاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمیشود. (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556).
رئیس دانشکده علوم قران آمل، ایجاد شعور حسینی، افزایش روحیه ظلم ستیزی و آزادگی، تعاون و همدلی و ایثار و از خود گذشتگی را از دیگر آثار تربیت اجتماعی زیارت اربعین دانست و تاکید کرد: تعاون و همدلی راهپیمایی اربعین تجلی گاه مصادیق عینی تعاون و همدلی است. افراد با سلیقه ها و فرهنگ های مختلف در کنار یکدیگر و قدم به قدم با هم برای رسیدن به مقصد مشترک همکاری می کنند.
وی در پایان گفت: ایثار و از خودگذشتگی راهپیمایی اربعین تجلی گاه مصادیق عینی ایثار مالی است. افرادی که در راهپیمایی اربعین شرکت می کنند، رفتارهایی مانند ایثارگری، از خود گذشتگی، مهمان نوازی، خدمت به زائران و محبان اهل بیت را از نزدیک لمس می کنند.
پایگاه خبری فجر شمال
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
انتهای پیام
http://fajreshomal.ir/fa/News/19436/تبیین-جنبههای-سازندگی-اخلاقی-و-ابعاد-تربیتی-زیارت-اربعین