هم‌زمان با هفته پژوهش و فناوری برگزار شد:
برگزاری بیست‌وسومین دوره تجلیل ار پژوهش‌گران برتر دانشگاه مازندران
چهارشنبه 23 آذر 1401 - 22:19:33
پایگاه خبری فجر شمال

به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، هم‌زمان با فرا رسیدن هفته پژوهش و فناوری، بیست‌وسومین دوره تجلیل از پژوهش‌گران برتر دانشگاه مازندران با حضور حشمت‌اله علی‌نژاد رییس دانشگاه مازندران، حجت‌الاسلام مستقیمان مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران، معاونان و مشاوران رییس، روسای دانشکده‌ها و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه در سالن اجتماعات شهید آوینی دانشکده هنر و معماری برگزار شد.

پژوهش، حلقه مفقوده و سنگ زیربنای توسعه در کشور است

حشمت الله علی‌نژاد رئیس دانشگاه مازندران، با تاکید بر این‌که پژوهش، فناوری و کارآفرینی از محورهای اصلی توسعه است، از زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات به‌عنوان عوامل موثر در توسعه پژوهش نام برد و تصریح کرد که عوامل نرم‌افزاری یعنی همان علم و دانشی که دانش‌پژوهان و دانشجویان ما، آن را کسب می‌کنند و انتقال می‌دهند نیز از دیگر ابزار موثر در این امر است.

وی با اشاره به این نکته که پژوهش لازمه همه امور است و ریسک کار را پایین می‌آورد، از آن به‌عنوان حلقه مفقوده و سنگ زیربنای توسعه در کشور یاد کرد و با تاکید بر لزوم حرکت به سمت پژوهش‌های کاربردی، اظهار داشت: پژوهش‌های کاربردی توام با فناوری، ایجاد دانایی می‌کند و علم و توانایی جامعه را افزایش می‌دهد که در نهایت به تولید، اشتغال و خودکفایی منجر می‌شود.

دبیر قرارگاه دانش‌بنیان استان مازندران با اشاره به شعار سال که توسط رهبر انقلاب به سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری شده است، وظیفه دانشگاه‌ها را گام‌برداشتن در مسیر تولید علم و ثروت، تبدیل یافته‌های پژوهشی به اندیشه‌های نو و تولید محصولات تجاری دانست و افزود: در این راستا، ما در سال 1401 در دانشگاه مازندران طی تفاهم‌نامه‌ای که با پارک علم و فناوری استان منعقد کردیم، مرکز رشد دانشگاه را به پردیس علم و فناوری ارتقا دادیم. مزیت پردیس علم و فناوری این است که ما از همه امتیازات، امکانات، تجهیزات و تسهیلاتی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری تخصیص داده می‌شود، برخوردار خواهیم بود.

رییس دانشگاه مازندران با بیان این‌که ما عضو اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر هستیم، حضور 55 عضو در این اتحادیه و برگزاری سمینارهای علمی، تبادل استاد و دانشجو و برگزاری المپیادهای ورزشی را از جمله برنامه‌های اتحادیه عنوان کرد و با تاکید بر لزوم پیگیری و مداومت در حوزه دیپلماسی علمی، رشد علمی، افزایش قدرت نرم، توسعه و امنیت پایدار و کاهش هزینه پیشرفت را از مهم‌ترین مواردی دانست که در این حوزه مطرح می‌شود.

علی‌نژاد، دانشگاه مازندران را از دانشگاه‌های پیش‌رو در خصوص سند تحول آموزش عالی نام برد و با اشاره به این‌که در این حوزه، ایجاد و توسعه علوم و فناوری‌های مرتبط با دریا، فناوری‌های نوین زیستی و کشاورزی و گردشگری جزو اولویت‌های سند تحول دانشگاه مازندران است، یادآور شد: در حوزه ارتباط جامعه با صنعت و طرح‌های کاربردی، 35 طرح منعقد شده که 32 طرح آن در سال جاری بوده است. هم‌چنین ارتقای گردشگری کشاورزی، ارتقای سیستم بهایابی آب منطقه‌ای، طراحی و ساخت سیستم کاهنده آلودگی صوتی، از قراردادهای کاربردی دانشگاه مازندران است.

اگر این کشفیات و اختراعات محققان نبود، پیشرفت بشر متوقف می‌شد

حجت‌الاسلام موسی مستقیمان مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران نیز با اشاره به آموزش علم خواندن و کتابت به انسان از سوی خداوند گفت: اگر خداوند قدرت کتابت را به انسان نمی‌داد هر نسلی باید از نو شروع می‌کرد، نتایج تحقیقات بشر برای نسل‌های آینده نمی‌ماند و پیشینیان نمی‌توانستند چیزی را به ما تفهیم کنند.

حجت‌الاسلام مستقیمان با بیان این‌که هیچ موجود ذی‌شعوری در عالم از نعمت بیان و قلم که انسان از آن برخوردار است، برخوردار نیست و این بیان و قلم است که فرصت تحقیق و پژوهش را به سرآمدان علمی ما داده است. خاطرنشان کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، علم اقتدار است و جامعه و ملتی که این اقتدار علمی را داشته باشد، غلبه خواهد کرد، این قاعده عالم است و کسی که اقتدار علمی نداشته باشد بر او غلبه خواهند کرد.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران با تاکید بر لزوم حمایت مسوولان از جامعه نخبگان به‌ویژه جوانان نخبه و مخترع اذعان داشت: اگر این کشفیات و اختراعات محققان نبود زندگی انسان‌ها دچار مشکل بود و پیشرفت بشر متوقف می‌شد.

اعتلای دانشگاه با همت و تلاش نخبگان و پژوهش‌گران میسر خواهد شد

در ادامه این مراسم، جمال قاسمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران با اشاره به سیر تکاملی و توسعه‌ای دانشگاه‌ها، این مسیر را شامل دانشگاه‌های نسل اول یا آموزش‌محور، نسل دوم یا آموزش و پژوهش‌محور، نسل سوم یا کارآفرین و نسل چهارم یا جامعه‌محور دانست و افزود: نسل پنجم دانشگاه‌ها را دانشگاه‌های شبکه محور تشکیل می‌دهند که سعی در برقراری ارتباط شبکه‌ای با دانشگاه‌های داخلی و بین‌المللی جهت توسعه و گسترش خود دارند که تعداد آن در حال حاضر بسیار کم است.

قاسمی هم‌چنین گزارشی از وضعیت پژوهش در دانشگاه مازندران و روند بررسی و انتخاب پژوهش‌گران برتر دانشگاه با توجه به شاخص‌های مشخص شده ارایه کرد و از اعضای هیات علمی خواست تا با ارایه طرح‌های کاربردی و پیگیری برخی از طرح‌های بر زمین‌مانده در راستای اعتلای دانشگاه گام بردارند.

یادآور می‌شود: در این مراسم از جمعی از نخبگان دانشگاهی در بخش‌های مختلف دانشمندان یک‌ درصد برتر دنیا، دانشمندان دو درصد برتر جهان، پژوهش‌گران برتر گروه‌های سه‌گانه، پژوهش‌گران برتر دانشکده‌ها، صاحبان کتب، مجلات، طرح‌های کاربردی برگزیده و دانشجوی پژوهش‌گر برتر تجلیل شد.

Blog Image
Blog Image
Blog Image
Blog Image
Blog Image
Blog Image

 


http://fajreshomal.ir/fa/News/20961/برگزاری-بیست‌وسومین-دوره-تجلیل-ار-پژوهش‌گران-برتر-دانشگاه-مازندران
بستن   چاپ