به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، به نقل از ایکنا از مازندران، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی، کارشناس نمایش و دبیر کانون تئاتر سیاوشان جهاد دانشگاهی واحد مازندران، در نیم نگاهی به نمایش مذهبی «کوثر علی(ع)»، به نویسندگی و کارگردانی محمد حیدری، کاری از گروه نمایش خاک شهرستان ساوه که به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س)، هفتم و هشتم دیماه در سالن همایش مجتمع آموزشی رفاهی بانک ملی شهرستان بابلسر به روی صحنه رفت، آورده است:
این نمایش، زندگینامه حضرت فاطمه زهرا(س) دختر گرامی حضرت محمد(ص) را از زمان ولادت و طول زندگی کوتاه ایشان، مبارزات آن حضرت درباره مسئله فدک، غنائم، اموال خیبر و میراث رسول خدا(ص) و اعتراض علیه جریان سقیفه در دفاع از امامت و ولایت امیرمؤمنان علی(ع)، و شهادت غمبار این بانوی مظلومه جهان اسلام به تصویر میکشد.
نمایشهای متعددی در بابلسر و چند شهر دیگر استان مازندران با این موضوع که منشوری از نور، نما و نمایش بود، به اجرا در آمد، اما هیچکدام به مانند نمایش «کوثر علی» دلچسب و دلنشین نبود و حق مطلب را خوب ادا نکرده بودند، به طوری که در برخی از این نمایشها شاهد افراط در نوحهخوانی و عدم هماهنگی بین بازیگران، اغراق در بازیها و عدم هماهنگی نور و بازیگران، با تأخیر صحنههای بعدی همراه بود که به روند رو به رشد نمایش لطمه وارد میکرد.
و اما نمایش «کوثر علی(ع)» از شروع خوبی با حرکت فرم هماهنگ و منسجم فرشتگان، موسیقی و نوایی دلپذیر، صحنه میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) را به تصویر میکشید که مخاطبان حاضر در سالن را در همان شروع کار مجذوب خود کرد و آنها را ترغیب کرد با دقت بیشتری نمایش را رؤیت کنند، این حرکت نشان از موفقیت طراح و هماهنگکننده حرکت فرم و انتخاب خوب گروه حرکات فرم، همگام با موسیقی و نوا بود.
با توجه به اینکه نمایش از دکور صحنهای برخوردار نبود، اما تداعی دکور صحنه توسط گروه حرکت فرم با ایجاد تابلو به زیبایی صورت میپذیرفت، بهطور مثال در ورودی خانه حضرت علی (ع) و تخریب در توسط مهاجمین و از این قبیل حرکات فرم، القاگر دکور در صحنههای مختلف در این نمایش بود.
انتخاب مناسب بازیگران، از بازیگر خردسال گرفته تا بزرگسال که در ایفای نقش خود بسیار دقیق و مثبت عمل کردند و با زبان بدن مفاهیم و احساسات خود را خیلی خوب به مخاطب انتقال دادند.
طراحی لباس مناسب در صحنههای مختلف که برگرفته از نشانههای تعزیه و شبیهخوانی بود، تأثیر بسزایی در انتقال مفاهیم به مخاطب داشت.
طراحی نور و دقت فراوان در نورپردازی مناسب در هر صحنه، بازی به موقع بازیگران مهلت وقفه افتادن در طول نمایش را نمیداد و هرصحنه به موقع آغاز و به موقع با نظم خاصی به پایان میرسید که زیبایی کار را دوچندان میکرد.
استفاده از موسیقی تعزیه مناسب در صحنههای مختلف به همراه روایت داستان توسط مداحان و خوانندگانی که در موسیقی همخوانی داشتند، مزیت دیگر این نمایش محسوب میشود.
با توجه به اینکه نمایش به مدت حدود 2 ساعت ادامه داشت اما هیج حس خستگی در مخاطب دیده نمیشد و این یکی یگر از نکات مثبت در این نمایش بود.
در پایان میتوان گفت که نویسنده و کارگردان هم در نوشتن متن نمایش و هم در کارگردانی درایت بسیار خوبی را از خود برجای گذاشتند که توانست اینگونه در اجرای این نمایش موفق عمل کرده و با استقبال پرشور مخاطبان روبرو شود.
گفتنی است که نویسندگی و کارگردانی این نمایش مذهبی را «محمد حیدری» از گروه نمایش خاک شهرستان ساوه برعهده داشت.
سرپرستی گروه این نمایش را داود فضلاللهی عهدهدار بود، عرفان خردمند به عنوان دستیار کارگردان، علیرضا رحمانیان به عنوان طراح پوستر، علیرضا تقوی به عنوان نورپرداز و امیرحسین رزازی به عنوان آهنگساز دراین نمایش همکاری داشتند.
این نمایش با نوای سید محسن بنی فاطمه، امیرحسین براتی، امیر قاسمی، سجاد مجرد، حسن بهشتی و سیدشهابالدین قاسملو به اجرا در آمد.
در گروه حرکات فرم که مسئولیت طراحی آن را مرضیه مقیمی بر عهده داشت، ریحانه خلیقی، هانیه احمدی، مائده احمدی، مائده الیاسی، رضوان شریفی، ریحانه خداداد، عادله لقائی و فاطمه صمدی به اجرای حرکات فرم پرداختند.
رضا تقینژاد، عرفان خردمند، متین خلیلی، محدثه وثوقی، شبنم حیدری، مرضیه مقیمی، فرامرز مسعودی، صدرا مسعودی، مهدی مسعودی، امیرصالح آقامیری، مهدی مرادی، محیا فخاری، عارفه خداداد، طاها آقامیری، مهران ترابی، نیکا اللهوردی، محدثه وثوقی، محمد غفاری و رضا تقینژاد در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.
انتهای پیام