به گزارش پایگاه خبری فجر شمال ، معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی این استان با بسترسازی جهاد دانشگاهی و تکیه بر ظرفیت دانشجویان و تشکلهای دانشجویی فعالیت میکند و به گفته سیده زینب تقوی؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران مهمترین هدف آن «اعتلای فرهنگ جامعه بهویژه دانشگاهیان» است.
تولید محتوای مجازی و گردشگری در دو مرکز نوع «ب»
سیده زینب تقوی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران، درباره اهم فعالیتهای این معاونت، دستاوردهای سال گذشته و سال جاری گفت: تقوی هدف اصلی فعالیتهای این معاونت را اعتلای فرهنگ جامعه؛ بهویژه دانشگاهیان عنوان کرد و گفت: وظیفه ما برنامهریزی و اجرای برنامههای فرهنگی در قالبهای گوناگون برای دانشجویان است. سازمان دانشجویان یکی از سازمانهای زیرمجموعه ما به شمار میآید که در استان مازندران دو کانون و دو مرکز نوع «ب» دارد.
مراکز نوع ب توسط دانشجویان راهاندازی و اداره میشوند و درآمد حاصل از آن نیز صرف امور آنها خواهد شد.
وی درباره فعالیتهای مراکز اظهار میکند: فعالیت دو مرکز نوع ب شامل تولید محتوای مجازی و گردشگری است که عنوان آن «تبرستان» است، فراهم ساختن بستر فعالیت برعهده معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی است و درآمد حاصل از پروژههای دریافتی توسط دانشجویان، به خود آنها اختصاص مییابد.
ضرورت آموزش مهارتمحور
یکی از مراکز مهم توسعه آموزش و فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها کانونها هستند، دو کانون «تئاتر سیاوشان» در دانشگاه مازندران و «کانون دانشجویی همیاری اشتغال دانشآموختگان» که تحتنظارت معاونت جهاد دانشگاهی مازندران فعالیت میکنند طی سالهای گذشته موفق به برگزاری جشنوارههای فرهنگی و توسعه آموزش مهارتمحور میان دانشجویان شدهاند.
تقوی درباره کانون تئاتر سیاوشان و برنامههای آن میگوید: در کانون تئاتر سیاوشان آموزشهای بازیگری تئاتر، نمایشنامهنویسی و برگزاری جشنوارههای تئاتر ازجمله تئاتر خیابانی در سواحل که با همکاری نیروی انتظامی صورت گرفت، انجام میشود. در حال حاضر بسیاری از فعالان عرصه تئاتر استان در این کانون آموزش دیدند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران با تاکید بر آموزش مهارتمحور، درباره فعالیت کانون همیاری اشتغال دانشآموختگان بیان میکند: در این کانون آموزش و مشاوره پیش از ورود به بازار کار به دانشجویان ارائه و در کنار آن، بازارچه دانشجویی از دستاوردهای دانشجویان نمایش داده میشود. رویکرد اصلی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران براساس نیازسنجی انجامشده در دو حوزه مطرح است؛ سبک زندگی و اشتغال دانشجویان؛ در کنار آن از دیگر قالبهای نو مانند تئاتر و موارد مشابه آن که در تحقق اهداف این دو حوزه اثرگذارند نیز استفاده میشود.
وی درخصوص اشتغال دانشجویان و ضرورت آموزش ورود به بازار کار یادآور میشود: در نیازسنجیهای انجامشده متوجه شدیم که بسیاری از آموزشهای ارائهشده به دانشجویان، برای ورود به بازار کار کافی نیست و پس از ورود به بازار کار متوجه میشوند که فضای موجود با آنچه در دانشگاه آموزش دیدهاند، متفاوت است. دانشگاهها افراد را برای ورود به بازار کار آماده نمیکنند و لازم است فرد در کنار آموزشهای دانشگاهی، آموزشهای دیگری مانند آموزشهای مهارتی، کارآفرینی، شناخت بازار کار و مانند آن ببیند. در معاونت فرهنگی تلاش ما بر جذب دانشجویان و ارائه خدمات در این زمینه است.
دو خبرگزاری با انتشار اخبار به 48 زبان زنده
تقوی درباره دو خبرگزاری زیرمجموعه این نهاد میگوید: در حال حاضر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که بهعنوان خبرگزاری مرجع و قابلاعتماد شناخته میشود و همچنین خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) در بخش انتشار اخبار، گفتوگو و گزارشهای تحلیلی در این نهاد فعالیت دارند.
او خاطرنشان میکند: خبرگزاری ایکنا به 48 زبان زنده دنیا اخبار حوزه قرآن را منتشر میکند.
انتشار 20 عنوان کتاب از ابتدای سال جاری تاکنون
"سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی" از دیگر بخشهای مهم این معاونت به شمار میآید، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران درباره اهم فعالیتهای این بخش بیان میکند: درحقیقت انتشارات جهاد نتایج فعالیت و پژوهش ما و همکارانمان در حوزه نشر کتابهای علمی- پژوهشی دانشگاهی را منتشر میکند.
او ادامه میدهد: سال گذشته 28 عنوان کتاب که بیشتر در دو زمینه کشاورزی و شهری بوده به چاپ رساندیم. نزدیک به 20 عنوان کتاب از ابتدای سال جاری تاکنون در دست انتشار است و برخی نیز منتشر شدهاند.
تقوی با تاکید بر نظارت دقیق بر آثار میگوید: به دلیل نظارت علمی دقیق بر روند انتشار آثار، بهطور معمول آثار منتشره از امتیاز علمی بالایی برخوردارند و در ارتقاء اعضاء هیات علمی و مصاحبه دانشجویان دکترا نقش اثرگذاری دارد.
بزرگترین مرکز افکارسنجی ایران در جهاد دانشگاهی
او با بیان این که ایسپا بهعنوان بزرگترین مرکز افکارسنجی ایران شناخته میشود، درباره شیوه فعالیت آن در مازندران اظهار میکند: این مرکز با سازمانها و نهادهای گوناگون همکاری دارد و بسیاری از مراکز مهم دولتی از جمله دفتر نهاد رهبری، دفتر ریاست جمهوری، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام خوراک فکری خود را براساس نتایج افکارسنجی این مرکز تهیه میکنند، به همین دلیل این مرکز همواره مورداعتماد نظام بودهاست.
او میافزاید: در استان مازندران 200 پرسشگر آموزشدیده در رشتههای علوم اجتماعی و رشتههای مرتبط در شهرهای مختلف داریم که برای نظرسنجیها از وجود این افراد بهرهمند میشویم.
طرح ملی احصاء تعیینکنندههای آسیبهای اجتماعی
یکی از مهمترین برنامههای موفق معاونت فرهنگی در چند ماهه اخیر، اجرای بخش استانی طرح ملی «احصاء تعیینکنندههای آسیبهای اجتماعی در استان مازندران» در سه فاز و تحویل آن به ادارهکل بهزیستی استان مازندران بود.
تقوی با اشاره به اجرای این طرح در استانهای مختلف میگوید: اجرای آن در استان مازندران برعهده جهاد دانشگاهی بود. در این طرح ابتدا مهمترین آسیبهای اجتماعی مازندران و سپس، عوامل استانی شکلگیری آنها شناسایی شدند. در مرحله بعد راهکارهای کاهش آسیب مطرح شد.
او ادامه میدهد: در فاز بعدی یا فاز اقدام و عمل فضایی انتخاب میشود که در اثر یکی از آسیبهای شناساییشده معضل بیشتری در آن دیده میشود، سپس راهکارهای پیشنهادی اجرا میشود تا نتایج حاصل از آن بررسی شود.
تقوی خاطرنشان میکند: باتوجه به این که آسیبهای اجتماعی زنجیروار به هم وصل هستند، کاهش درصدی از آسیب نیز میتواند یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح باشد.
قهرمانی تیم مازندران در مسابقه مناظره ملی دانشجویی
مدتی پیش تیم مناظره دانشجویی مازندران موفق به کسب مقام قهرمانی کشور شد، این برنامه یکی از طرحهای هماهنگ و ملی بود که در مازندران و با تلاش معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اجرا شد.
تقوی دراینباره میگوید: در بخش معاونت فرهنگی جهاد دانشگاه به چند شکل میتوانیم فعالیت داشته باشیم که یکی از اشکال آن، طرحهای هماهنگ و ملی؛ مانند مسابقه «کتاب سه دقیقهای» یا «مناظره ملی دانشجویی» است. در طرح ملی، افراد منتخب استانی به سطح کشوری راه پیدا کرده و با شرکتکنندگانی از سراسر کشور رقابت میکنند.
او میافزاید: در سال جاری مرحله استانی مسابقه مناظره ملی دانشجویی با 26 تیم در مازندران اجرا و دو گروه به مرحله منطقهای که در مشهد برگزار شد؛ راه پیدا کردند. گروههای منتخب موفق به کسب رتبه دوم و راهیابی به سطح کشوری شدند و در مرحله کشوری، تیم مازندران از میان 387 تیم از دانشگاههای مختلف موفق به دریافت رتبه نخست و قهرمانی کشور شد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به برگزاری مسابقه ملی کتاب سه دقیقهای اظهار میکند: این مسابقه نیز در مازندران برگزار شد و شرکتکنندگان مازندران موفق به راهیابی به مرحله کشوری شدند که مهر ماه در تهران برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: در کنار برنامههای ملی که بخش استانی آن توسط این معاونت برگزار میشود، برخی برنامهها داخلی و براساس تقاضای دانشجویان برگزار میشوند، برنامهریزی این برنامهها برعهده دانشجویان بوده و ما در بخش اجرا به آنها کمک میکنیم.
تقوی در پایان با تاکید بر این که در اجرا و برگزاری این برنامهها از ظرفیت دانشجویان و تشکلهای دانشجویی استفاده میشود، میگوید: در کنار این برنامهها، هر سال آموزش تئاتر، خبرنگاری و برخی دیگر از مهارتها را نیز داریم. برای امسال 68 طرح داخلی در نظر گرفتیم و از مهر ماه و با ورود دانشجویان در سال تحصیلی جدید برنامههای آموزشی و فرهنگی ما نیز آغاز خواهد شد.