با حضور معاون وزیر علومتحفیفات و فناوری:
سومین نشست کارگروه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی در استانداری مازندران برگزار شد
شنبه 1 ارديبهشت 1403 - 20:11:10
پایگاه خبری فجر شمال

    


   به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، به نقل ازروابط عمومی دانشگاه مازندران، سومین نشست کارگروه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی چهارشنبه 29 فروردین با حضور  قاسم  عموعابدینی معاون آموزشی وزارت عتف، استاندار مازندران و رییس دانشگاه مازندران در روز چهارشنبه در استانداری مازندران برگزار شد.

       بر اساس این گزارش قاسم  عموعابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست، با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه و دولت سیزدهم ریل‌گذاری دانشگاه‌ها با رویکرد جدیدی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شده است، گفت: حکمرانی آموزشی بر پایه محور‌های دانش و اخلاق اصلاح و پایه‌گذاری شده است.

     وی افزود: ، آمایش رشته‌ها، ماموریت‌گرایی، اجرای طرح تحول دولت سیزدهم و سامان‌دهی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را از جمله مسوولیت‌های مهم این کارگروه است.

      عموعابدینی تصریح کرد: ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها، سامان‌دهی موسسات، کیفی‌گرایی مهارت‌افزایی و مدیریت منطقه‌ای، از اهداف و اولویت‌های طرح آمایش آموزش عالی است که به طور جد به دنبال اجرایی کردن آن هستیم.

       معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هدف اصلی طرح تحول آموزش عالی در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایجاد دانشگاه دانایی‌‌محور است، خاطرنشان کرد: رشته‌های دانشگاهی باید دارای پیوست اشتغال باشند و وجود رشته‌های دانشگاهی بدون توجه به ظرفیت‌ها، نیاز‌ها و آمایش آموزش عالی، بر تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار در کشور افزوده است.

       وی با اشاره به اینکه در طرح تحول آموزش عالی نیز، بورسیه شغلی در صنایع بسیار مورد توجه قرار گرفته است، افزود: رییس‌جمهور نیز در شورای اشتغال مصوبه‌ای ابلاغ کرد که براساس آن، تمام صنایع و شرکت‌ها موظف به استفاده از کارورزان هستند.

         عموعابدینی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم کاهش تعداد مراکز دانشگاهی در کشور تاکید کرد و گفت: تعدد مراکز دانشگاهی در کشور باعث بروز مشکلات فراوانی در آموزش عالی شده و دولت سیزدهم به دنبال رفع این معضلات است.

       وی با بیان این‌که بر اساس برآوردهای مجامع جهانی تعداد دانشگاه‌های کشورمان باید به 500 واحد کاهش یابد، تصریح کرد: هم‌اکنون 2 هزار و 160 واحد دانشگاهی و آموزش عالی در کشور فعال است و کاهش واحدهای دانشگاهی نیز در راستای ضرورت ارتقابخشی به وضعیت آموزش عالی در کشور است.

       وی ناکارآمدی در نظام حکمرانی، پاسخ‌گویی ناکافی به نیازهای جامعه، توسعه‌نیافتگی نظام فرهنگی و اجتماعی و ضعف همکاری‌های علمی بین‌المللی را از عمده چالش‌های اصلی برای آموزش عالی در سند تحول دولت سیزدهم عنوان کرد.

       معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه طرح تحول برای تجمیع واحدهای دانشگاهی در کشور است، مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش، نوآوری فرهنگی، تولید، خدمت، ثروت و سرمایه را از جمله اولویت اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برشمرد و گفت: حوزه‌های مختلف علم و فناوری باید در راستای سندهای بالادستی و تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی، اقتصاد مقاومتی و سند تحول دولت سیزدهم نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

       سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران نیز در این نشست به میانگین 40 درصدی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور اشاره کرد و افزود: بر این اساس نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مازندران 20 درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

        وی با بیان اینکه تعداد دانشگاه‌های دولتی در مازندران به هیچ عنوان مفید فایده نبوده است، خاطرنشان کرد: این امر باعث شد هم رتبه دانشگاه این استان در مقایسه با دانشگاه‌های ملی کاهش یابد و هم در مدیریت دانشگاه‌ها مشکلاتی داشته باشیم.

       حسینی پور با بیان اینکه ما به دنبال تحول بازنده نیستیم و تحول برنده مدنظر ماست، گفت: به غیر از دانشگاه مازندران، چهار واحد دانشگاهی دولتی دیگر نیز در این استان فعال است که هرکدام از این واحدهای دانشگاهی می‌توانند در تقویت دانشگاه مازندران نقش‌آفرینی کنند.

       استاندار مازندران، مهارت آموزی در دانشگاه‌های مازندران را ضروری‌ترین نیازهای امروز استان برای حل معضل بیکاری و ایجاد اشتغال دانست و گفت: مدیریت هوشمند در آموزش عالی نیاز اساسی کشور و مازندران است.

      وی تصریح کرد: طرح در دست اقدام وزارت علوم با عنوان پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول راهی برای برون‌رفت از مشکلاتی است که دانشگاه‌ها اکنون با آن مواجه هستند.

       حسینی‌پور با بیان اینکه در پیاده‌سازی طرح تحول نباید به دنبال گزینه‌های غیرکارشناسی باشیم، تاکید کرد: باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی، توانمندسازی دانشگاه مازندران هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی در دستور کار قرار گیرد.

       مقام عالی دولت در مازندران با بیان اینکه در طرح تحول باید از خواسته‌های صنفی و بخشی پرهیز و به خواسته‌های ملی توجه شود، گفت: بازتعریف و سامان‌دهی رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز‌های توسعه‌ای مازندران باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.

        حشمت‌الله علی‌نژاد رییس دانشگاه مازندران نیز در این نشست  گزارشی از وضعیت آموزش عالی استان ارایه و خواستار حمایت وزارت عتف و استان در تقویت آموزش عالی مازندران شد.

     وی افزود: اجرای آمایش آموزش عالی، زمینه‌ساز ارتقای تمام زیرشاخه‌های نظام آموزش عالی کشور خواهد شد.

      علی‌نژاد تصریح کرد: اجرای طرح آمایش و سامان‌دهی باید در بخش‌های مختلف استان نیز برنامه‌ریزی و انجام گیرد و آمایش آموزش عالی استان به تنهایی پاسخ‌گوی توسعه استان و ماموریت‌های تعریف‌شده در سند آمایش استان نخواهد بود.

       رییس دانشگاه مازندران با اشاره به سهم استان مازندران از آموزش عالی دولتی در کشور اذعان داشت: درصد قابل توجهی از دانشجویان مازندرانی در خارج از استان مشغول به تحصیل هستند که نشان‌دهنده نیاز استان به توسعه رشته‌های دانشگاهی و ظرفیت‌های تحصیلی است.

پایگاه خبری فجر شمال
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
انتهای پیام



http://fajreshomal.ir/fa/News/27384/سومین-نشست-کارگروه-پیاده‌سازی-آمایش-آموزش-عالی-در-استانداری-مازندران-برگزار-شد
بستن   چاپ