به مناسبت هفته‌ی مازندران برگزار شد؛
اولین نشست خبری مشترک «مدیران حوزه هنری انقلاب اسلامی» و «سازمان تبلیغات اسلامی» مازندران
شنبه 12 آبان 1403 - 11:49:01
به گزارش فجر شمال، مهدی معصومی گرجی رئیس حوزه هنری استان مازندران در جمع خبرنگاران گفت: حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی دو نهاد و یک خانواده هستند که از ابتدای شکل‌گیری در عرصه‌های انقلاب اسلامی در کنار یکدیگر بوده‌اند و اکنون همت گذاشته شد تا نشستی کشوری به میزبانی مازندران برگزار شود و این دو نهاد انقلابی در جهت هم‌افزایی، همدلی و همکاری با یکدیگر در جهت ارائه مبانی عمیق انقلاب اسلامی، مفاهیم عمیق دینی، مذهبی و آئینی با استفاده از زبان هنر به نیاز جامعه‌ی امروز پاسخ دهند.

معصومی ابراز کرد: با توجه به جذابیت و موجز بودن هنر و تاثیرپذیری بیشتر آن در جامعه، حوزه هنری و سازمان تبلیغات در کنار هم می‌توانند کارهای بزرگی را رقم بزنند. بطور مثال، در همایش «بچه‌های مسجد»، با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری می‌تواند در کنار ظرفیت‌های مسجد و کودکان و نوجوانان فعال در مساجد و هیات‌ها که در تولیدات خود به شکل تخصصی وارد نیستند کمک کند تا با برگزاری دوره‌های تقویتی رشد کنند.

وی افزود: همچنین، در کنار هم برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا کنیم و تولیدات فاخر و رسانه‌ای داشته باشیم و بتوانیم در کنار هم خدمت بهتری به جامعه ارائه دهیم. به طور مثال، ما قصد داریم مجموعه‌ی تاریخ شفاهی حضرت علامه حسن‌زاده آملی را به تولید برسانیم که مطمئناً نقش سازمان تبلیغات اسلامی بسیار مؤثر است و می‌تواند با معرفی پژوهشگران، روحانیون و علمای خود به حوزه هنری کمک کند تا به تولید باکیفیتی برسیم.

این مسئول گفت: همچنین قصد داریم یک مجموعه‌ی تصویرگری روایت زندگی علامه حسن‌زاده آملی را با همکاری هم تولید کنیم که مطمئناً سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند به هنرمندان ما کمک و خوراک‌دهی کند تا این مجموعه نیز با کیفیت بیشتری تولید شود.

معصومی گرجی خبر داد: بنا داریم دوره‌های هنری_تربیتی جهت رشد کودکان و نوجوانان برگزار کنیم و به هنرمندان متعهد کشور بیفزائیم تا چند سال آینده هنرمندان متعهد آموزش‌دیده در این عرصه فعالیت و آثار فاخر ادبی تولید کنند که سازمان تبلیغات با معرفی فعالان انجمن‌ها و گروه‌ها می‌تواند به حوزه هنری کمک کند.

وی گفت: همچنین در بحث ترویج آثار فاخر انقلاب اسلامی، بطور مثال مُبَلِّغینی که در جهت تبلیغ مبانی دینی در کشور تلاش و تبلیغ می‌کنند، خود می‌توانند به زبان هنر مسلط شوند تا تبلیغ مفاهیم دینی و اسلامی اثرگذاری بیشتری روی مخاطب بگذارد که حوزه هنری آماده‌ی همکاری با آنهاست.

رئیس حوزه هنری استان مازندران افزود: در این راستا از مُبَلِّغین و روحانیون عزیز می‌خواهیم از کارگاه‌های شعر، داستان، هنرهای تجسمی، فیلم‌سازی و... استفاده کنند و خود، شاعر، داستان‌نویس و فیلمساز شوند و اثر تولید کنند، چراکه، هدفمان این است که در جامعه نقش‌آفرینی درست داشته باشیم و مبانی انقلاب اسلامی را بهتر به خورد مردم بدهیم.

معصومی گرجی تصریح کرد: بطور مثال در استان مازندران حجت‌الاسلام شفیعی مازندرانی یک خوشنویس بنام کشور است که آثاری ارزشمند و لطیف خلق می‌کند و شاگردان زیادی را تربیت و تحویل جامعه داده است.

وی خاطرنشان کرد: همگان باید تاریخ را بدانند و در این راستا سعی کردیم برنامه‌های هفته‌ی مازندران، عمیق‌تر و کاملتر و با محتوای بهتر ارائه شود.

این مسئول گفت: یکی از برنامه‌های ما که در ابتدای هفته‌ی مازندران و با همکاری حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد، برپایی «یک شب خاطره» است که به معرفی رزمندگان و دلاوران مازندران در عرصه‌ی دفاع مقدس و مدافعان حرم، تلاش، کوشش و زحمات زنان و مردان مازندران در عرصه‌های کشاورزی، زندگی، آئین‌ها، حفظ سبک زندگی اسلامی در قالب نمایش می‌پردازد.

معصومی گرجی گفت: همچنین هنرمندان بنام این خِطِّه در قالب؛ آثار تجسمی، اجرای برنامه، شعرخوانی، اجرای موسیقی بومی مازندرانی، معرفی می‌شوند و در روایت خاطره نیز راویان و سردارانی حضور پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: شب خاطره، مربوط به «شهید مدافع حرم محمود رادمهر» در قالب نابغه نظامی در کشور، به عنوان دیده‌بان 25 است تا مهمانان حاضر از سراسر کشور با نخبه‌های مازندرانی آشنا شوند و ببینند مازندران چه ظرفیت‌ها و انسان‌های نخبه‌ای در عرصه‌های نظامی، ورزشی، فرهنگی، هنری، علمی، عرفانی و اخلاقی، انسان‌های بزرگی دارد.


رئیس حوزه هنری استان مازندران گفت: ما کتاب شهید باغبانی را با رضایت و کمک خانواده‌اش سال گذشته به عنوان مستند هادی از کودکی تا شهادت تولید و تقدیم خانواده‌اش کردیم. در کنار این کتاب، یک فیلم مستند داستانی به کارگردانی مجید قربانی با عنوان «گل چه پایان قشنگی دارد»، تولید کردیم که در چند جشنواره نیز جایزه گرفته است و حتی قبل از تولید کتاب، سه موشن‌گرافی از خاطرات مادر شهید باغبانی را از خاطرات نوجوانی این شهید تولید و در فضای مجازی منتشر کردیم.

معصومی گرجی با بیان اینکه، متأسفانه در مازندران تبلیغات ضعیف است و تولیدات استان خوب معرفی نمی‌شود خاطرنشان کرد: اتصال شبکه‌ها باید اتصال خوبی باشد بطور مثال؛ اگر ما انتشار دادیم، دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش و... نیز منتشر کنند، چراکه؛ اتصال و اتحاد باعث ترویج اثر می‌شود.

وی گفت: حوزه‌ی هنری به عنوان «رئیس کمیته تولید محتوای روز مازندران» و «مسئول و اعضای کمیته حوزه هنری در هفته‌ی مازندران» انتخاب شد و برنامه‌ها در جلسات با اعضای کمیته و نشست‌های کارشناسی مشخص شدند. برنامه‌های حوزه هنری، صدا و سیما، اداره کل ارشاد، کتابخانه‌ها و سازمان تبلیغات مطرح شد و اکنون در حال تولید است و ما طبق روزشمار، هر روز یک تیزر تولید می‌کنیم که هرکدام معرفی مازندران است.

این مسئول گفت: برنامه‌های هفته‌ی مازندران از شبکه 3 سیما بطور زنده پخش خواهد شد و به شبکه مازندران نیز تحویل داده و پخش خواهد شد که این محتواها شامل؛ کتاب‌های تولید شده در خصوص مازندران، شعرهای سروده شده برای مازندران توسط شاعران، فیلم‌های تولید شده در عرصه‌ی زیست‌بومی مازندران از قبیل؛ سرود، موسیقی و سایر ظرفیت هنری مازندران را جمع‌آوری و به سازمان صدا و سیما معرفی کردیم.

معصومی گرجی تشریح کرد: در این برنامه‌ها، شاعرانی دعوت می‌شوند و شعری درباره‌ی مازندرانی می‌خوانند و پژوهشگرانی از تاریخ، اصالت، فرهنگ کهن مازندران و هویت سرزمین علویان، ریشه‌ی دلاوری‌ها، پهلوانی‌ها، رشادت‌ها و ایثارگری‌ها و شهادت‌طلبی‌ها صحبت می‌کنند.

وی گفت: ما می‌خواهیم از فرصت هفت روزه از هفته‌ی مازندران، جهت معرفی مازندران در سطح کشور و دانستن تاریخ مازندران توسط مردم نهایت استفاده و در همین راستا سعی کردیم برنامه‌ها را عمیق‌تر و کاملتر با محتوای بهتر ارائه کنیم.

حجت‌الاسلام محمدمهدی شریفی‌تبار مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی مازندران نیز در این نشست اظهار کرد: این سازمان و حوزه هنری قرابتی نزدیک به هم دارند و از تولد سازمان تبلیغات اسلامی در نقطه‌ی شروع فعالیت‌های حوزه‌ی هنری انقلاب اسلامی در نقطه‌ی تصمیم‌گیری کلان مرتبط هستند و طبق برنامه‌ریزی سازمان تبلیغات اسلامی، در فعالیت‌هایی همچون؛ تبلیغ، ترویج، فرهنگ‌سازی رفتار دینی، مبلغان، ترویج و نشر معارف قرآنی، سوادآموزی قرآن و... در میدان می‌باشد.

حجت‌الاسلام شریفی‌تبار بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی و مجامع وابسته به سازمان، کُنِش‌ها و فعالیت‌های دینی را انجام می‌دهند و در برخی موارد نسبت به فعالان و مجامع وابسته نقش پشتیبانی، تسهیل‌گری، تنظیم و نظارت بر امر را دارند.

وی افزود: مجامع وابسته به ما اعم از؛ جامعه مبلغان، مجامع مربوط به مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) و فعالیت‌های گسترده‌ای در حیطه‌ی قرآنی اعم از؛ آموزش روخوانی و روانخوانی، اعطای مدارک تخصصی حفظ قرآن، اعطای مدارک مخصوص حافظان قرآن که تنها مرکز اعطای مدارک رسمی حفظ قرآن سازمان تبلیغات است را انجام می‌دهند.

این مسئول عنوان کرد: «دبیرخانه‌ی توسعه‌ی فعالیت‌های قرآنی»، از باب اینکه، در ادامه فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، قصد توسعه‌ی شورای توسعه‌ی فرهنگ قرآنی را دارد، سازمان تبلیغات اسلامی است.

حجت‌الاسلام شریفی‌تبار افزود: در همین راستا یکی از فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، «اعطای مدرک تخصصی از دیپلم تا دکترا» به حُفاظ در لایه‌های مختلف است که سالی یکبار این کنکور کشوریِ مدرک تخصصی برگزار می‌شود.

وی با اشاره اینکه، نوجوانانی با سن 16-17 سال، مدرک کارشناسی ارشد و حتی برخی مدرک دکترا را دریافت کرده‌اند، گفت: این مصوبه مجلس و مورد تایید وزارت علوم است که با تشریفات برگزاری آزمون انجام می‌شود.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی مازندران با بیان اینکه، این موارد خلاصه‌ای از مجموعه فعالیت‌هایی است که سازمان تبلیغات چه در عرصه‌ی مجامع وابسته و چه در عرصه‌ی مربوط به مُبَلِّغان و مُبَلِّغات و فعالیت‌های قرآنی و کُنشگری‌هایی که در میدان باید انجام دهد، انجام می‌دهد، ابراز کرد: در یک نقطه‌ای نیازمند برخی تخصص‌ها هستیم که آن، حلقه‌ی اتصال با حوزه‌ی هنری است.

حجت‌الاسلام شریفی‌تبار تشریح کرد: اگر امروز صحبت از جنگ روایت‌ها، جنگ و تبیین و جهاد تبیین می‌شود، جهاد تبیین الزامات و اقتضاعاتی دارد و نیازمند فراهم شدن برخی از مقدمات است. اگر می‌خواهیم در میدان جنگ روایت‌ها حاضر باشیم، طبیعتاً پیاده‌نظام و افسران ما و مجموعه‌ای که باید حرکت کند و جریان‌ساز باشد، باید آموزش ببیند و توانمند شود، چه در حوزه‌ی اطلاع‌رسانی اخبار، چه در حوزه‌ی اصحاب رسانه و خبر، چه در حوزه‌ی کُنِش‌گران دینی و چه در حوزه‌ی فعالان عرصه‌ی دینی، که در عرصه‌های مختلف فعال هستند.

وی تصریح کرد: یکی از نقاطی که ما به جهت اشتراک ماموریت ویژه‌ی خود با حوزه‌ی هنری مرتبط هستیم، این است که باید در امر توانمندسازی تخصصی از حوزه‌ی هنری و اساتید متعهد، انقلابی حاضر در میدان که دغدغه‌ی «تحقق تمدن اسلامی» و «هنر دینی» را دارند، کمک بگیریم.

این مسئول ابراز کرد: اکنون فصل جدیدی از ارتباطات ایجاد شده و هر آنچه که ما در میدان چه در قالب هیأت‌های مذهبی، مداحان، ذاکران اهل بیت (ع)، مبلغان، چه در عرصه‌ی فعالیت‌های قرآنی و چه در تشکل‌های نوجوانان که در سازمان تبلیغات اسلامی هستند و در آن مجموعه بنیاد نوجوان انجام می‌دهد، چه در عرصه‌ی توانمندسازی در موضوعات هنری و رسانه‌ای، در برگزاری رویدادهای هنری رسانه‌ای و محتوایی می‌توانیم از این فرصت ایجاد شده کمک بگیریم.

حجت‌الاسلام شریفی‌تبار ابراز کرد: ما در عرصه‌ی فعالیت‌های خود، نسبت به حوزه‌ی هنری، فعالیت‌های موازی نداریم، زیرا عرصه‌ی ما مشخص است، ما در هیأت، در امر تنظیم‌گری، تسهیل‌گری، پشتوانه‌ی هیات و... ورود پیدا می‌کنیم و حتی در عرصه‌های رسانه‌ای خود باید به حوزه هنری مراجعه کنیم و اگر تهیه کننده، فیلمساز، شاعر یا مجموعه‌هایی در امور تخصصی به ما مراجعه کند، ما به حوزه هنری، ارجاع می‌دهیم، زیرا سابقه، پیشینه، دیرینه و اساتید متخصص دارد.

وی اظهار کرد: در عرصه‌ی فعالیت‌های فرهنگی، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ «زمان زمانه‌ی کار جریانی قرارگاهی است»، مثلا برای جلوگیری از ایجاد موازی‌کاری در امر مسجد، «قرارگاه مساجد استان» را تشکیل دادیم و ارکانی را برای آن قرارگاه تعریف کردیم که تقسیم کار شده و هر نهادی تخصصی در یک موضوع راجع به مسجد فعالیت می‌کند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی مازندران گفت: مثلا؛ امر پشتیبانی، سخت‌افزاری، معماری، تملک و دارایی و ملک، بر عهده «اوقاف»، آموزش مربوط به حوزه نرم‌افزاری و توانمندسازی اعم از؛ ائمه جماعت، خادم و هیأت امنا بر عهده‌ی «سازمان تبلیغات اسلامی»، امورات دیگری همچون؛ تشکل‌های مردمی بر عهده‌ی «حوزه پایگاه‌های بسیج و بسیج مستضعفین» گذاشته شده است.

حجت‌الاسلام شریفی‌تبار بیان کرد: همه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی یک نقطه‌ی تولدی در روزهای آغازین انقلاب در سال‌های 59-60-61 داشتند و سپس به نقطه رشد و بلوغ رسیدند که باید قرارگاه تشکیل شود و هر کسی سهم و نقش خود را باتوجه به ماموریت‌های روز پیدا کند تا مشکل موازی‌کاری حل شود.

وی ابراز کرد: ما در سازمان تبلیغات می‌توانیم نقش‌آفرینی داشته باشیم و در عرصه‌های انقلاب اسلامی، کارهای خوب تولید کنیم و در نشست 14 تا 27 آبان‌ماه که با حضور رئیس کل سازمان تبلیغات کشور و رئیس سازمان هنری کشور است، امیدواریم به جمع‌بندی خوبی برسیم.

این مسئول گفت: با همکاری و هم‌افزایی نهادهای همسو در گام دوم انقلاب همانطور که حضرت آقا فرمودند؛ «باید بروز باشیم و تحول ایجاد کنیم»، این تحول‌ها و بروزرسانی‌ها می‌تواند به جوانان و نوجوانان ما کمک کند و ما باید هنر را در دل عامه‌ی مردم ببریم.

وی خاطرنشان کرد: ما جهت آگاه کردن جوانان با تاریخ، مفاهیم، ارزش‌های انقلاب اسلامی، مقاومت، در عرصه‌ی هنر انقلاب اسلامی باید نگاه‌مان را تغییر دهیم و با انواع آثار تولیدی، آگاهی و خوراک درست، به آنان بفهمانیم جمهوری اسلامی چیست؟ تاریخ و هویت و اصالت ما چیست؟ مقاومت چیست؟ که در این صورت، مطمئنً تاثیرپذیری آن بیشتر خواهد شد که در این راستا سازمان تبلیغات می‌تواند به ما در عرصه‌ی محتوا، پژوهش و تاریخ کمک زیادی کند و به ما خوراک بدهد تا کاری عمیق‌تر و بهتر ارائه دهیم مثلا در قالب اجرای یک نمایش خیابانی تداوم‌دار در شهر، محله و بازار، با آگاهی و پژوهش به مردم، آگاهی درست بدهیم.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی مازندران افزود: چون نمایش زنده و قابل لمس است و مخاطب می‌تواند آن را لمس کند و تاثیر بگیرد. نمایش مثل یک صحنه‌ی زندگی، همراه اوست و در این جریان زنده با آن مواجه می‌شود، می‌توانیم تاثیر درست بگذاریم، همه هدف ما این است که این مسیر را دنبال کنیم و این نشستی که در پیش داریم به جمع‌بندی درستی برسیم و بتوانیم اتفاقات درست ارائه کنیم و در جامعه نقش‌آفرینی بهتری داشته باشیم.

حجت‌الاسلام شریفی‌تبار اظهار کرد: عرصه‌ی تاریخ شفاهی، در کشور ما نوپا است و چیزی حدود بیست سال قدمت دارد و مقام معظم رهبری بسیار تاکید داشتند که «تاریخ شفاهی را جدی بگیرید و به آن توجه کنید، هم مکتوب و هم تصویری»، و ما در این راستا می‌خواهیم به یک روایت تصویری از حضرت علامه حسن‌زاده آملی بپردازیم که یک عارف، عالم برجسته و انسانی بسیار شریف و بزرگ در مازندران بود اما متاسفانه ایشان مظلوم و آنطور که باید شناخته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در عرصه فعالیت‌ها، نسبت به حوزه هنری فعالیت‌های موازی نداریم و عرصه‌های ما مشخص است، ما در هیأت، در امر تنظیم‌گری، تسهیل‌گری، پشتوانه‌ی هیات و... ورود پیدا می‌کنیم، ما حتی در عرصه‌های رسانه‌ای خود باید به حوزه هنری مراجعه کنیم یا مثلاً در صورت مراجعه‌ی تهیه کننده، فیلمساز، شاعر یا مجموعه‌ها به ما، اگر تخصصی باشد ما به مجموعه حوزه هنری، ارجاع می‌دهیم. که دارای سابقه، پیشینه و دیرینه و اساتید می‌باشد.

خبر: الهام زارعی

http://fajreshomal.ir/fa/News/28505/اولین-نشست-خبری-مشترک-«مدیران-حوزه-هنری-انقلاب-اسلامی»-و-«سازمان-تبلیغات-اسلامی»-مازندران
بستن   چاپ