به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، محمد فنایی اشکوری، مدیر گروه فلسفه مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، در نشست بزرگداشت علامه طباطبایی و حکمت و فلسفه که امروز سوم آذرماه در سالن زنده یاد سعید کاظمی آشتیانی جهاددانشگاهی در پردیس دانشگاه مازندران، برگزار شد، اظهار کرد: علامه در سه حوزه فلسفه، الهیات و عرفان صاحبنظر و مرجعیت دارند و دارای ابداعات، ابتکارات و اندیشههای نو و صاحبرأی، هستند.
وی با بیان اینکه علت پرداختن علامه طباطبایی به این سه حوزه از روی تفنن نبوده بلکه وی مبنای نظری و معرفتی داشته است، افزود: هر یک از این سه حوزه بدون بهره بردن از دو حوزه دیگر ما را به مقصد نمیرساند و علامه یک حکیم بود و همراه با مکتب حکمی ملاصدرا عقل، وحی و شهود عرفانی را سه پنجره شناخت معرفی میکند.
مدیر گروه فلسفه مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، با بیان اینکه در نظر علامه، قرآن، برهان و عرفان از هم جدا نیستند، تصریح کرد: طباطبایی فیلسوف، دینشناس، عارف، اهل شهود، محقق و صاحبنظر در علوم و معارف مختلف اسلامی بود.
وی با بیان اینکه عرفا معتقدند؛ «عرفان درسی نبود بلکه در سینه بود»، گفت: برای درک عرفان باید عرفانی زیست و عرفانی زندگی کرد و علامه علاوه بر اینکه زندگی عرفانی داشت، صاحب مکتب عرفانی نیز بود.
اشکوری با بیان اینکه هر کس میخواهد تصویر درستی از جهان هستی داشته باشد باید از سه حوزه عقل، وحی و عرفان بهره ببرد، گفت: اگر یکی از این عناصر و اجزای شناخت نباشد آن شناخت کامل نیست لذا زندگی علامه صرف این سه حوزه شد و آثار او نیز نشانگر بخشی از شخصیت او است.
اشکوری با بیان اینکه، برخی افراد سخنانشان تقلیدی است، اظهار کرد: آثار علامه تقلیدی و صرفا پژوهشی نیست بلکه برخاسته از جوشش درونی او است. عرفان علامه برخاسته از وحی و سنت و سیره معصومین(ع) است و عرفان او عرفان شیعی و در بستر مکتب اهل بیت(ع) است.
این محقق با بیان اینکه، عمده فرقهها و طریقههای عرفانی از طریق امیرالمؤمنین(ع) خودشان را به پیامبر(ص) متصل میکنند، اظهار کرد: محبت، اطاعت و توسل به ائمه جزو اصول عرفان شیعی است.
اشکوری گفت: علامه ریشه انحرافات در برخی فرقهها را دوری از آموزههای اهلبیت(ع) دانسته و افزود: علامه در آثارش برای تبیین عرفان از تحلیل عقلی و منابع نقلی بهره برده است.
وی افزود: در عالم هستی یک ظاهر و یک باطن داریم و مهمترین دسته بندی در عرفان، تقسیم به ظاهر و باطن است.
این محقق با بیان اینکه ماتریالیست کسی است که غیر از حیات ماده و دنیا عالم دیگری را متصور نمیداند، اظهار کرد: متدین به عالم غیب و شهادت معتقد است و مرز دینداری این است که به عالم دیگری اعتقاد داریم.
وی افزود: در قرآن کریم آمده است: مؤمنین کسانی هستند که به دو ساحت مشهود و غیرمشهود ایمان دارند و براساس دیدگاه عرفانی علامه، دین ظاهر و باطن دارد و کسب علوم و معارف نیز مراتب دارد.
اشکوری با بیان اینکه حلاج خود را غرق در توحید میدانست، اظهار کرد: برخی ظاهریون این انالحق را کفر داتستند در حالیکه بین خدا گفتن فرعون و حلاج فرق بود، حلاج خود را نمیدید و خدا میدید ولی فرعون خدا را نمیدید و با عجب و تکبر خود را مطرح میکرد.
وی افزود: در آثار علامه طباطبایی آمده است که طبق فرموده قران خداوند ملکوت و باطن عالم را به ابراهیم نشان داد. این شهود ابراهیم با چشم ظاهر نبود.
در ادامه این نشست حجتالاسلام دیانی مطالبی را درباره بعد تفسیری علامه در تفسیر المیزان توضیحاتی ارائه کرد.
این نشست از طریق رویتاب جهاددانشگاهی با حضور 100 نفر به شکل حضوری و بیش از 40 نفر به صورت برخط برگزار شد.
پایگاه خبری فجر شمال
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
پایان پیام