ساخت اتوبوس دریایی در مازندران/ جهش تولید در صنعت قایق سازی
شنبه 23 فروردين 1399 - 11:42:28

مجید اسدی خبرنگار فجر شمال :برای اولین بار در کشور اتوبوس دریایی با ظرفیت 350 نفر توسط محققان مازندران در مراحل پایانی ساخت قرار گرفته که با تولید آن، صنعت قایق سازی استان در مسیر جهش قرار خواهد گرفت.

گروه استان‌ها: گردشگری دریایی و توسعه آن همواره دغدغه دولت‌ها در مازندران به شمار می‌رفت و نبود سرمایه‌گذار از یک‌سو و نداشتن شناورهای مسافری و تفریحی بومی از سوی دیگر از چالش‌های این بخش بوده است.

در شهر بابلسر یک مجموعه تولیدی با تولید انواع شناورهای بزرگ و کوچک موفق شد مانع مهم فراروی توسعه گردشگری را بردارد.

تنها تولیدی شناورهای بومی فایبرگلاس در شمال کشور و در شهر بابلسر در حال فعالیت است. این مجموعه تولیدی فعالیت ساخت شناورها را از سال 74 در بابلسر و با تولید شناورهای تفریحی، صیادی 9 متری آغاز کرده و طی تجارب اندوخته، حال به فکر تولید شناورهای بزرگ‌تری است اما این هدف مستلزم حمایت مسئولان است.

اسفندیار نیکو مدیرعامل مجموعه تولید انواع شناورهای صیادی و تفریحی در بابلسر در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: پرسنل ما توان تولید شناورهای بزرگ را دارند اما به علت آنکه انتقال شناورهای بزرگ از مکان تولید تا دریا غیرممکن است نمی‌توانیم بر روی پروژه‌های بزرگ فعالیت کنیم.

پرسنل ما توان تولید شناورهای بزرگ را دارد اما به علت آنکه انتقال شناورهای بزرگ از مکان تولیدی تا دریا غیرممکن است نمی‌توانیم بر روی پروژه‌های بزرگ فعالیت کنیم

نیکخو بابیان اینکه نگاه مادی به صنعت دریایی نداریم و هدف مجموعه کمک به شغل اجدادی صیادی و صنعت توریست است، ادامه داد: پس از پایان روش صید به‌صورت سنتی در شمال کشور در سال 74 بنا را بر آن داشتیم تا با تولید شناورهای بومی فایبرگلاس به صیادان زحمتکش کمک شود. همچنین شناور اتوبوس دریایی نیز با ظرفیت 350 نفر مسافر در حال پایان کار است.

همچنین بهروز علیزاده رئیس صندوق کارآفرینی بهشهر با اشاره به حمایت این صندوق از طرح‌های صنعت دریایی، صیادی و گردشگری دریایی در گفتگو با خبرنگار ما  اظهار داشت: با بررسی‌های به‌عمل‌آمده و شناسایی افراد توانمند، این صندوق تاکنون تسهیلاتی به متقاضیان در حوزه صنعت دریایی و تولید شناور پرداخت شده است.

وی بابیان اینکه با حمایت این صندوق یکی از تولیدکنندگان شناورهای دریایی موفق به صادرات کشتی صیادی به برخی از کشورهای همسایه شده است، افزود: این صندوق با شناسایی ظرفیت‌های این بخش از گردشگری دریایی حمایت می‌کند.

وی با اظهار اینکه تاکنون گردشگری دریایی چندان موردتوجه نگرفته است، تصریح کرد: این صندوق با شناسایی ظرفیت‌ها از فعالان و سرمایه‌گذاران این بخش حمایت می‌کند.

شناسایی 134 نقطه برای ایجاد اسکله دریایی از یک‌سو و تولید شناورهای تفریحی از سوی دیگر، گردشگری دریایی را در سال جهش تولید بارونقی مضاعف روبرو خواهد کرد.

سیف اله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران بابیان اینکه با بررسی‌های کارشناسی انجام‌شده 134 نقطه در طول حدود 400 کیلومتری نوار ساحلی مازندران شناسایی‌شده است، افزود: بر این اساس 21 نقطه در نوشهر، 11 نقطه در رامسر، هفت نقطه در تنکابن، 11 نقطه در عباس‌آباد، 10 نقطه در چالوس، 26 نقطه در نور، هفت نقطه در جویبار، پنج نقطه در فریدون‌کنار، 10 نقطه در ساری، هفت نقطه در میانرود، سه‌نقطه در بهشهر، 12 نقطه در محمودآباد و 21 نقطه در نوشهر جهت ایجاد اسکله تفریحی شناسایی‌شده است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مازندران گفت: از 134 نقطه شناسایی‌شده، 32 نقطه در مالکیت شهرداری و دهیاری‌ها قرار دارد و 102 نقطه دیگر در اختیار بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: تولید شناورهای مناسب برای گردشگری دریایی ازجمله نیازها است که خوشبختانه این دانش اکنون در استان بومی‌شده است.

سالانه مسافران زیادی به مازندران برای گردشگری دریایی و بهره‌مندی از جاذبه‌های دریا سفر می‌کنند و ایجاد اسکله‌ها و شناورهای تفریحی می‌تواند، سهم مازندران را از اقتصاد دریایی رشد دهد.


http://fajreshomal.ir/fa/News/3838/ساخت-اتوبوس-دریایی-در-مازندران-جهش-تولید-در-صنعت-قایق-سازی
بستن   چاپ