مجید اسدی خبرنگار فجر شمال :عبدالمهدی حقشناس در گفتوگو با خبرنگارما در خصوص نقش رسانهها در انتقال و انتشار فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس به
نسلهای پس از دوران جنگ تحمیلی، اظهار کرد: به عقیده من رسانهها، امروز
مهمترین نقش را در ترویج فرهنگ دفاع مقدس و شهدا در جامعه دارند و نیروی
پیش برنده و پیش رونده هستند.
وی ادامه داد: اگر رسانههای انقلابی و یا اصلا رسانههایی که در جمهوری
اسلامی مشغول فعالیت هستند، در جبهه مبارزه با دشمنان نظام، سلیقههای
شخصی و حزبی را کنار گذاشته و در مسائلی از قبیل هویت ملی، اقتدار ملی و یا
افتخارات عصر حاضر مانند هشت سال دفاع مقدس و از این دست موارد (سوریه،
مدافعان سلامت و ... ) یکدل و دور یک هدف متحد شوند، قطعا جامعه ما
مسیر درست را پیدا میکند.
مسئول بسیج رسانه استان مازندران، خاطرنشان کرد: چه اندازه رسانههای ما
توانستند که افتخارات ملی عصر حاضر را به فرزندانمان نشان دهند؟ چه اندازه
توانستند بصیرها، طوسیها، نوریها و جدیدتر، کابلیها، رادمهرها و
بلباسیها و یا قهرمانان ملیمان، حاج قاسمها، باکریها، همتها و ...
را به جامعه و نسل امروز، معرفی کنند؟
حقشناس متذکر شد: تا چه اندازه رسانههای ما در این مسیر موفق عمل کردند
که جوان امروز دنبال قهرمانان خیالی و افسانهای و یا حتی هر چند واقعی
کشورهای دیگر نباشند؛ میبینیم که متاسفانه برخیها بدنبال بتمن، بنتن،
جومونگ و یا حتی در درون کشورمان کوروش، داریوش و غیره هستند و الگو و
قهرمان خود میدانند.
وی تاکید کرد: پس رسانه انقلابی و یا رسانه ملی ( چه در حوزه مکتوب و چه در
حوزه برخط ) که هدف گذارترین در ذهن مردم و جهت دهی یک نظام هستند،
میتوانند نقش ارزندهای در شناساندن و ترویج فرهنگ دفاع مقدس و ایستادگی
داشته باشند.
این کارشناس حوزه رسانه با بیان اینکه رسانهها، نیرو های لجمن (لبه جلویی
منطقه نبرد ) هر کشوری در عصر حاضر هستند، تصریح کرد: کشور ما بر پایه
مردمی بودن و ایستادگی، مقاومت، پایداری و ولایت پذیری است که در جهان
حرفی برای گفتن دارد و اگر نباشد رسانه که اصل این ماجرا را تبیین کند،
برای تمامی اقشار جامعه مغفول خواهد ماند تمام این ماجرا و تمام این
ایثارها، رشادتها و از جان گذشتنها.
حقشناس عنوان کرد: رسانهها باید دغدغه انقلابی و کار فرهنگی داشته باشند،
تا در کنار یکدیگر بتوانند رو در روی هجمه فرهنگی و رسانهای دشمن
بایستند.
وی اذعان کرد: شناخت مخاطبان رسانه از قشرهای جوان گرفته تا کودک و نوجوان
باید درست باشد و در حال حاضر جوان نسل فعلی با 30 سال قبل، خیلی متفاوت
است و رسانهها باید بر اساس سلایق و دیدگاههای جوان امروز و با استفاده
از ابزارهای روز دفاع مقدس، ارزشها را نشان و این فرهنگ را به نسلهای
بعدی، منتقل کنند.
مسئول بسیج رسانه استان مازندران، گفت: رسانهها آئینه تمام قد در انعکاس
ارزشها بهشمار میروند و نباید اجازه دهند ارزشهای این انقلاب خصوصا
دوران دفاع مقدس فراموش شود.
حقشناس اضافه کرد: رسانه در دوران دفاع مقدس به عنوان پل ارتباطی مردم و
رزمندگان توانست دلاوریها، حماسه آفرینیها و مقاومت رزمندگان را برای
مردم در پشت جبهه بیان کند و حال باید در خط مقدم فعالیت رسانهای، این
ارزشها و فرهنگ را محافظت و به نسل بعدی منتقل کند.
وی با بیان اینکه رسالت رسانهها در حال حاضر با توجه به شرایط کشور از
اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید همچنان باصلابت در انتقال فرهنگ شهادت و
دفاع مقدس به نسل جوان تلاش کنند؛ متذکر شد: نهادینه شدن فرهنگ ایثار و
شهادت بین جوانان از اهمیت ویژهای برخوردار است که رسانهها باید در
راستای نهادینه شدن این فرهنگ از هیچ کوششی فروگذاری نکنند.
به گفته این کارشناس رسانه، نشان دادن دستاوردهای ارزشمند دفاع مقدس پرداخت
رسانهای خاصی را میطلبد که این مسئولیت بر عهده رسانههای انقلابی با
تربیت خبرنگاران دغدغهمند و ارزشی است.
http://fajreshomal.ir/fa/News/7782/یک-کارشناس-رسانه-گفت-نشان-دادن-دستاوردهای-ارزشمند-دفاع-مقدس-پرداخت-رسانهای-خاصی-را-میطلبد-که-این