بزرگنمایی:
مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان با اشاره به حادثه سقوط برج شماره
83 خط 230 کیلوولت فجرگنبد-ترکمنستان از نصب نخستین دکل اضطراری خط انتقال
کشور طی 51 ساعت خبر داد.
مجید اسدی خبرنگار فجر شمال :حسین افضلی با اشاره به اهمیت خط 230 کیلوولت فجر گنبد- ترکمنستان به طول
60 کیلومتر اظهار داشت: این طرح قرار بود به طول 400 کیلومتر از علی آباد
تا فجر گنبد و سپس تا نقطه مرزی احداث شود و در آن زمان، فقط قطعه دوم
احداث و خط مذکور از فجر گنبد با ولتاژ 230 کیلوولت با نصب 155 دستگاه برج
بهره برداری شود.
وی با بیان اینکه در سال 89 خط 63 کیلوولت فجرگنبد-داشلی برون احداث شد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته با توجه به روند افزایشی سرقت نبشی ها
علاوه بر بازدیدهای دورهای از این خط، سه نوبت از مناطق سرقت خیز بازدید
اضطراری به عمل آمد که نتیجه بازدیدهای انجام شده، در 30 برج به وزن هشت
هزار و 163 کیلوگرم سرقت نبشی گسترده، مشاهده و نسبت به کسری زنی نبشی آن اقدام شد.
وی اذعان کرد: در سال جاری نیز در بازدید
دورهای از خط 63 کیلوولت فجرگنبد-داشلی برون انجام شد و در دکلهای شماره
44، 71 و 88 خط 230 کیلوولت فجرگنبد-ترکمنستان سرقت نبشی
مشاهده شد و در حین برنامه زمانبندی تعمیرات با خاموشی خط 63 کیلوولت
فجرگنبد-داشلی برون، در دکلهای 62 و 63 حدود هزار و 277 کیلوگرم کسری نبشی مشاهده و در اسرع وقت نسبت به کسری زنی آن اقدام شد.
وی در خصوص حادثه سقوط برج شماره 83 خط
230 کیلوولت فجرگنبد-ترکمنستان گفت: در تاریخ 13 خرداد ماه سال جاری بعد از
اعلام حادثه از طریق مرکز کنترل دیسپاچینگ، هماهنگیهای لازم برای بازدید از خط انجام شد.
مدیرعامل شرکت برق منطقهای مازندران و
گلستان افزود: در کوتاهترین زمان ممکن اکیپ شرکت برای ارزیابیهای اولیه و
تخمین خسارت به منطقه وقوع حادثه اعزام شدند و برج شماره 83 خط 230
کیلوولت فجرگنبد- ترکمنستان در اثر سرقت نبشیهای اصلی برج، نظیر کمربندها و قیچیهای اصلی برج به وزن حدود هزار و 25 کیلوگرم سقوط کرده است.
افضلی ادامه داد: به دلیل اهمیت این خط و ضرورت برقدار
شدن در اسرع وقت، اجرای برج اضطراری مهاری و نصب 16 عدد پایه بتونی در
دستور کار قرار گرفت و مقرر شد دکل اضطراری نصب شود که با هماهنگیهای
انجام شده باپیمانکار و انتقال برج به کارگاه بعد از 52 ساعت از زمان حادثه دکل نصب و خط برقدار شد و در مدت زمانی کمتر از 22 ساعت، خط یادشده به صورت موقت برقدار شد.
وی اظهار داشت: پس از برقدار شدن موقت خط یادشده و پایداری شبکه، بررسیهای لازم درخصوص طرح نهایی اصلاح دکل معیوب و نحوه اجرای آن آغاز شد و با توجه به اینکه یدکی برج آسیب دیده تی پLS3 طرح خط ترکمنستان در انبار موجود نبود، لذا برج نوع LS خط 400 کیلوولت نکا- فیروزکوه برای جایگزینی برج معیوب انتخاب شد.
افضلی در خصوص دلایل انتخاب برج مهاری
موقت برای رفع مشکل خط یادشده گفت: با توجه به موجود بودن برجهای مهاری
موقت در انبار منطقه گلستان و نتیجه بررسیهای انجام گرفته مبنی بر سرعت
بسیار بالای اجرا، نصب و برقدار کردن خط، نصب برج مهاری موقت 10 درجه دراولویت قرار گرفت.