مجید اسدی خبرنگار فجر شمال :سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت در مازندران
گزارش عملکرد ماه تیر بر اساس تماسها و مطالبات مردمی را منتشر کرد که طبق
بررسی دادهها در بخش شکایتها 24 مورد شکایت در تیر ماه ثبت شده که قطعی
برق پس از تخلف در ساخت و سازها رتبه دوم را داشت.
تیر ماه و قطعیهای برق در مازندران مانند سراسر کشور مشکلات زیادی را
ایجاد و اعتراضات گسترده مشترکان را در پی داشت. طبق بررسیهای رسمی،
چهاردهم تیر ماه امسال قطعی برق در بعضی مناطق شهرهای مازندران از جمله
قائمشهر سه بار در روز اتفاق افتاد. البته خاموشیهای ناگهانی و طولانیمدت
برق در مناطق مختلف استان در این روز بر اساس گزارش هواشناسی، رکوردشکنی
گرمای هوا بود.
بر اساس اعلام هوانشاسی مازندران برای نخستین بار در سال جاری دمای
هوای استان از مرز 40 درجه فراتر رفت و در منطقه کوهستانی کیاسر در شهرستان
ساری به 41 درجه سانتی گراد بالای صفر رسیده بود.
مازندران 2 شرکت توزیع برق دارد که یکی در ساری و دیگری در نوشهر
مستقر است. شرکت توزیع برق مازندران یک میلیون و 420 هزار مشترک دارد که از
این تعداد 76 درصد مشترکان خانگی، 4.9 درصد عمومی و 5.1 درصد کشاورزی و
هفت دهم درصد نیز مشترکان صنعتی هستند.
شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران نیز به 628 هزار مشترک خانگی،
عمومی، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف که در برگیرنده 9 شهرستان گردشگر پذیر
درغرب استان است ،خدمات ارائه میدهد.
در مجموع طی تیر ماه 431 تماس مستقیم مردمی از طریق سامانه سامد با
مدیران دستگاههای اجرایی دولتی و عمومی ثبت شد که 333 مورد آن برابر با 77
درصد ماهیت درخواستی داشت، 49 مورد انتقاد، 24 مورد شکایت، 17 مورد سوال،
2 مورد گزارش و 4 مورد هم تشکر و باقی آن موارد دیگر بود.
بررسیها نشان میدهد که بیشتر تماسهای برقرار شده که ماهیت درخواستی
داشت، تقاضا برای دریافت تسهیلات قرضالحسنهای و وام بانکی استان بود،
چرا که در تیر ماه مدیریت بانک قرضالحسنه مهر ایران، صندوق کارآفرینی
امید، مدیریت امور شعب بانک ملی و صادرات استان مهمان سامانه سامد بودند.
از بین 431 درخواست مردمی، 113 مورد مربوط به دریافت تسهیلات قرضالحسنهای
و وام بانکی بود.
موارد ثبت تماس از طریق سامانه سامد در تیرماه نشان میدهد که مانند
ماههای گذشته شهرستان ساری به عنوان مرکز استان با 25 درصد از مجموعه
موارد دریافتی دارای بیشترین تقاضای ثبت شده است و پس از آن به ترتیب
شهرستان قائمشهر، با 15درصد، بابل با 11 درصد و نکا با هفت درصد تقاضای ثبت
شده را داشتند.
این آمار نشان میدهد ارتباطات برقرار شده مردم با سامانه 111 در
حقیقت شاخصی برای میزان شناخت مردم هر شهرستان نسبت به این سامانه به عنوان
پل ارتباطی بین مردم و دولت است، بنابراین آمار پایین موارد ثبتی در برخی
از شهرستانها که ناشی از پایین بودن تعاد تماسهای دریافتی از این شهرستان
است میتواند بیانگر این مقوله باشد که تلفن 111 در این شهرستانها هنوز
شناخته شده نیست و نیاز به همت مسئولان شهرستانی در تبلیغ و معرفی تلفن 111
و سامانه سامد دارد.
ارتقاء کیفیت پاسخگویی دستگاهها و سازمانها و تمرکززدایی در رسیدگی
به مطالبات مردم از اهداف اصلی راهاندازی سامانه سامد است. بررسی میانگین
مدت رسیدگی به موارد دریافتی توسط دستگاههای اجرایی در تیرماه نشان میدهد
که با نرخ استاندارد این شاخص پاسخگویی که 10 روزه است فاصله زیادی داریم.
بررسی آماری گزارش عملکردی ماه تیر سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و
دولت در مازندران نشان میدهد که زمان رسیدگی به موارد دریافتی در بیشتر
دستگاههای اجرایی استان بسیار بالا است. یعنی موارد دریافتی در کارتابل
مدیران دستگاههای اجرایی به مدت طولانی و بدون اقدام باقی میماند. بر
اساس بررسی دادههای تیر ماه فرمانداریهای رامسر و میاندورود به ترتیب با
160 و 148 روز بالاترین نرخ مدت زمان رسیدگی را به نام خود ثبت کردند.
همچنین فرمانداری نکا با 45روز، شهرداری بابل با 41 روز، شهرداری ساری
با 36 روز، بنیاد مسکن مازندران با 34روز، صدا و سیمای مرکز مازندران با
31 روز، امور اقتصادی و دارایی با 20 روز بیشترین زمان رسیدگی را به ثبت
رساندند.
بر اساس جدول مدت زمان رسیدگی به موارد دریافتی دستگاههای اجرایی از
طریق سامانه سامد، بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران نیز با 11 روز
کمترین زمان رسیدگی را ثبت کرده است.
مرکز سامد به عنوان یک ساختار توانمند به طور عملی بستر وسیعی برای
دریافت شکایتها، انتقادها، پیشنهادها و ایدههای مردمی و رسیدگی و
پاسخگویی به آنها را با رعایت صرفهجویی در هزینههای زمانی و مالی فراهم
کرده است.
یکی از مجاری سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) در کشور
سامانه تلفنی 111 است که مردم در هر نقطه از استان میتوانند پیشنهاد،
انتقاد، گزارش، طرحها و ایدهها، شکایت و درخواستهای خود را با کارشناسان
این سامانه مطرح و پیگیری کنند.
هدف از راهاندازی این سامانه افزایش مشارکت مردمی در نظارت همگانی و
تقویت و تثبیت اعتماد مردم به دولت، افزایش رضایت مردم از طریق ارتقا کیفیت
پاسخگویی دستگاهها و سازمانها، تمرکززدایی در رسیدگی به مطالبات مردم،
ایجاد هماهنگی، وحدت رویه و مدیریت یکپارچه امور ارتباطات مردمی، افزایش
سرعت در رسیدگی با بهرهگیری از سیستم سامد و ضریب نفوذ الکترونیکی
ارتباطات مردمی در کشور است.