بزرگنمایی:
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تولید علم در دانشگاه و حوزه متوقف نیست، اما ساختارمند هم نیست یعنی افرادی به صورت فردی و با روحیه جهادی به تولید علم میپردازند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تولید علم در دانشگاه و حوزه متوقف نیست، اما ساختارمند هم نیست یعنی افرادی به صورت فردی و با روحیه جهادی به تولید علم میپردازند.
به گزارش پایگاه خبری فجر شمال ، حجتالاسلام عبدالحسین خسرو پناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد
اسلامی، در حاشیه برگزاری آیین بزرگداشت ملاصدرا که به همت دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران برگزار شد گفت: تولید علم در
دانشگاه و حوزه متوقف نیست، اما ساختارمند هم نیست یعنی افرادی به صورت
فردی و با روحیه جهادی به تولید علم میپردازند.
وی افزود: ساختارهای آموزشی و پژوهشی در حوزه و دانشگاه مولد
علم نیستند، آییننامه ارتقای اساتید، زمانی آموزشمحور بود و
امتیاز پژوهش بالا نبود اما؛ بعد از مدتی برای اینکه تعداد مقالات رشد پیدا
کند در ماده 3 آییننامه ارتقای استادان دانشگاه بخش پژوهش را تقویت کردند
که این سبب شد تا برخی اساتیدی که به اندازه کافی مقالات ندارند
نمیتوانند ارتقا پیدا کنند.
وی ادامه داد: تولید مقاله، تولید علم نیست، تولید
علم، تولید نظریه است، اما در حوزه دانشگاههای ما کمّیگرایی ملاک قرار
داده شده هر چه تعداد چاپ مقالات و کتاب بیشتر باشد امکان ارتقا هم بیشتر
خواهد بود.
خسروپناه اظهار کرد: اگر در آییننامه ارتقا اساتید، نوآوری و نظریهپردازی را
ملاک قرار دهند و تکثر مقالات از معیار ارتقا خارج شود، میتواند گفت که
ساختار به سمت مولد علم رفته است که متاسفانه هنوز به این سمت نرفتیم.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد
اسلامی با اشاره به یکی از ساختارهای نادرست در
وزارت علوم، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در وزارت علوم یک شورای عالی
برنامهریزی و یک شورای عالی گسترش وجود دارد که برای توسعه رشتهها در
دانشگاههای کشور تصمیم میگیرند در حالی که بهتر است این نوع
تصمیمگیریها را بر عهده استادان همان دانشگاهها قرار دهند تا بر اساس
آمایش سرزمینی استان خودشان رشته مصوب و دانشجو جذب کنند در این صورت
بسیاری از مسائل حل میشود.
وی اظهار کرد: ساختار شورای عالی گسترش، ساختاری نیست که راهاندازی
رشتههایی کند که خروجی این رشتهها حل کننده مسئله باشند. وی تصریح کرد: برای
دانشبنیان کردن دانشگاه و رشد آن لازم است وزارت علوم تصمیمگیری درباره
گسترش و توسعه رشتههای دانشگاه را به استادان همان دانشگاه بسپارد و با
اصلاح ساختار کنونی که آسیبزا است و اجازه تولید علم را در دانشگاه
نمیدهد مسیر را برای تولید علم باز کند.
خسروپناه گفت: خلاصه این که حکمرانی ما در دانشگاه و حوزه علمیه حکمرانی
تولید علم نیست بلکه تولید مدرک است و پشت سر هم مدرک دکترا بیرون میدهند.
این به معنی ضعف علمی استاد و دانشجو نیست بلکه این ساختار مدیریتی، اداری
و آیین ارتقا استادان تولیدکننده علم نیست.
خبرنگار پایگاه خبری فجر شمال
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
انتهای پیام