بزرگنمایی:
یادداشتی بر نمایش «اغما» به نویسندگی و کارگردانی و محمد درزی کاسمانی که در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل به روی صحنه رفت.
به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، نمایش «اغما» به نویسندگی و کارگردانی و
محمد درزی کاسمانی از تاریخ 15 تیر ماه 1401 در سالن بلک باکس مجتمع فرهنگی
هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل به روی صحنه رفته است و تا 7 مرداد
1401 راس ساعت 21 به اجرا در خواهد آمد.
پیمان ابراهیمی، مریم گیلانی، احد شکری، نیما محمدی، شهربانو حسینی، زینب جورسرائی از بازیگران این نمایش هستند.
شقایق خانعلی پور، علیرضا فلاح درزی، سوگند سیف الله زاده، مهدی قاسمزاده، آیدا طبری، هوتن عباسی، علی پورباقر بعنوان بازیگران حرکات فرم، در این نمایش همکاری دارند.
دستیاری کارگردانی این نمایش را نیما محمدی، دستیار دومی کارگردان را رضا عرب فیروزجائی برعهده دارند.
نغمه رجب زاده به عنوان منشی و طرح صحنه، جواد سرهنگیان به عنوان مدیر صحنه،علی رحیمی به عنوان دستیار صحنه، شایسته جورسرایی به عنوان طراح لباس، معصومه علی نیا، زهرا احمدی به عنوان طراح چهره و چهره پرداز، رضا حیدری به عنوان مسوول نور و صدا، محمد جواد نصرالله پور به عنوان مدیر رسانه، یاسمین آماره به عنوان عکاس، مریم هاشمی به عنوان مسوول روابط عمومی و محمد محمدی به عنوان مدیر تولید یاری گر این نمایش هستند.
حمیدرضا گلمحمدی تواندشتی، کارشناس و منتقد تئاتر و دبیر کانون تئاتر سیاوشان جهاد دانشگاهی به یاداشتی در باره این نمایش پرداخته است و می آورد:
نمایش «اغما» بر اساس برداستی از متن «مهمانسرای دودنیا» اثر اریک
امانوئل اشمیت فرانسوی، توسط «محمد درزی کاسمانی» کارگردان این نمایش به
نگارش در آمده است.
خلاصه نمایش «اغما» به اشخاصی می پردازد که در کما رفته اند و در جایی بسر می برند تا زمانی که درمان آن ها به نتیجه برسد.
هیچ یک نمی دانند چگونه گذارشان به آن جا افتاد و چه زمانی از آن جا
خارج خواهند شد و سرانجام به کجا خواهند رفت. شخصیت ها در این مکان راز
آمیز گرد هم آمده اند تا درباره زندگی خود تأمل کنند و به دغدغه های همیشگی
بشر بیندیشند.
نمایش «اغما» حکایتی پر رمز و راز، شگفتانگیز و غافل گیرکننده در فضایی میان رویا و واقعیت، مرگ و زندگی، خنده و غم است و همذاد پنداری تماشاگران را نیز در بر دارد.
در رابطه با
اجرای نمایش می توان گفت که کارگردان از تدابیر خوبی با حرکات فرم که توسط
فرشتگان صورت می پذیرد، استفاده کرده است تا نمایش درآغاز اجرایش از قوت و
قدرت بالایی برخوردار باشد و مخاطب و تماشاگر را در سکوت کامل سوق دهد تا
این که احساس خوبی از دیدن نمایش داشته باشد.
با توجه به این که اکثر بازیگران از بازی اولی ها بودند، در ایفای نقش
خود عملکرد و بازی های درخشانی از خودبرجای گذاشتند ، اما بازیگر نقش خدمتکار زن، بازی
زیر پوستی و روانی از خود برجای گذاشت و برتری خاصی نسبت به دیگر بازیگران
در این اجرا از خود نشان داد و تماشاگر ان را به وجد آورد.
یک الی دونفر از بازیگران درصد خیلی کمی در نقش فرو رفته بودند و نتوانستد ارتباط خوبی با مخاطب داشته باشند.
طراحی لباس، طراحی صحنه، طراحی چهره و نورو صدا و موسیقی در خدمت نمایش
بود و با توجه به این که نمایش بیشتر از یک ساعت به طول انجامید اما
تماشاگر هیج احساس خستگی و کسالتی را در خود مشاهده نمی کرد و این نشان
ازدرایت و قوت کارگردانی در اجرای این نمایش دارد.
یکی دیگر از درایت ها کارگردان در این است که با دیدگاهی جامعه شناختی نسبت به اجرای این دست از نمایش ها که جامعه در طلب آن است اقدام کرده که مخاطب را به فکر فرو می برد تا این که پس از اتمام نمایش و خروج از سالن به زندگی روزمره اش تلنگری وارد سازد و در مسیری سالم گام بردارد.
پایگاه خبری فجر شمال
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
انتهای پیام