بزرگنمایی:
به گزارش خبرنگار فجر شمال مجید اسدی
یکی
از این محصولات بی نظیر و خوشمزه که سر از بوته در آورده و کم کم با نوازش
دستان مهربان باغداران آماده چینش و سفر به استانهای دیگر کشور است،
نارنگی نام دارد. میوه ای ترشمزه اما شیرین با خواص گیاهی و درمانی بالا
که وظیفه تامین ویتامین ث بدن را بر عهده دارد.
با گذر از
کنار باغات مازندران در مییابید که فراوانی این محصول بر روی درختان نوید
تامین نیاز کل کشور را میدهد، موضوعی که با اندک توجهای از سوی مسئولان و
برندسازی میتواند بستر را برای صادرات این محصول فراهم کند.
البته
برندسازی به تنهایی چارهساز نبوده و بسته بندی، سورتینگ و صنایع تبدیلی
نقش زیادی در تکمیل این زنجیره دارد تا علاوه بر نارنگی، مرکبات مازندران
را به تمام ایران و جهان صادر کرد.
هادی ایزدی، مدیر
باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره وضعیت برداشت مرکبات در
مازندران، گفت: کل سطح زیرکشت مرکبات در استان 112 هزار هکتار است که از
این میزان 110 هزار هکتار آن ارقام بارده است.
وی
با بیان اینکه 85 هزار هکتار از باغهای مرکبات مازندران به پرتقال، 30
هزار هکتار به ارقام مختلف نارنگی و بقیه به محصولاتی از جمله نارنج و لیمو
اختصاص دارد، افزود: برداشت ارقام زودرس نارنگی از 15 شهریور ماه امسال
آغاز شده است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران
با اعلام اینکه مازندران، کل نارنگی کشور را تامین میکند، تصریح کرد:
برداشت نارنگی از این پس اوج میگیرد.
ایزدی با اشاره به
اینکه امسال بارندگیهای خوب موجب شد تا درختان مرکبات باردهی خوبی داشته
باشند، اضافه کرد: پیشبینی ما این است 10 درصد بیشتر از سال گذشته افزایش
تولید خواهیم داشت. میزان تولید مرکبات امسال مازندران دو میلیون و 650
هزار تن برآورد شده است.
افزایش 10 درصدی مرکبات و تولید
حدود 3 میلیون تن باید عزم مدیران استانی، سرمایهگذاران و باغداران
مازندرانی را جذب تا همگی در کنار هم برای توسعه صنعت باغداری و تولید
مرکبات و صادرات آن به خارج و ارزآوری گام بردارند.
موضوعی
که یکی از باغداران به آن اشاره کرد و اظهار داشت: مازندران در تولید
نارنگی، پرتقال و کیوی سرآمد خیلی از استانهای کشور بوده در حالیکه در
بحث بسته بندی و سورتینگ هیچ اقدام مثبتی صورت نمیگیرد.
وی
افزود: وقتی فصل مرکبات در مازندران رو به اتمام می رود بسیاری از دلالان و
کاسبان مرکبات خارجی را وارد میکنند که نه عطر خوبی دارد و نه مزه خوبی
در حالیکه میتوان شرایطی را ایجاد کرد که مرکبات مازندران در تمام چهار
فصل در بازار موجود باشد.
این باغدار مازندرانی ادامه داد:
تسهیلات گران قیمت با سنگ اندازیهای اداری و عدم اعتماد بازاریان به
یکدیگر و عدم توجه مسئولان موجب شده تا بسیاری از محصولات کشاورزی و باغی
این استان از جایگاه اصلی خود فاصله بگیرد و این نیازمند توجه و عزم جدی
مدیران برای ایجاد یک مجموعه واحد برای ایجاد زنجیره اقتصادی قوی در میان
باغداران است.