آخرین مطالب

نگاهی به ​نمایش «شازده کوچولو» در ساری تفکر، اندیشه و دانشگاه

نگاهی به ​نمایش «شازده کوچولو» در ساری

  بزرگنمایی:
نگاهی به نمایش «شازده کوچولو» به نویسندگی آنتوان دوسنت اگزوپری با ترجمه محمد قاضی، که علیرضا قنبری از هنرمندان عرصه تئاتر ساری ، آن را کارگردانی کرده است.

نگاهی به  نمایش «شازده کوچولو» به نویسندگی آنتوان دوسنت اگزوپری با ترجمه  محمد قاضی، که علیرضا قنبری از هنرمندان عرصه تئاتر ساری، آن را کارگردانی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، نمایش «شازده کوچولو»  به نویسندگی آنتوان دو سنت اگزوپری، ترجمه«محمد قاضی» و به کارگردانی و طراحی علیرضا قنبری، کاری از گروه تئاتر آکادمی شهرستان ساری از 22 دی ماه الی سوم اسفند ماه در سالن بلاک­ باکس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان ساری به روی صحنه رفت و به کار خود خاتمه داد.



خلاصه داستان نمایش می پردازد به پسربچه‌ای به نام «شازده کوچولو» است که برای کسب حکمت و خرد به سراسر دنیا سفر می‌کند و حوادث و ماجراهای شگفت‌انگیزی را از سر می‌گذراند.که در این نمایش بجای پسربچه از دختر بچه ای در نقش شازده کوچولو استفاده شده است.

عباس جوانمرد به عنوان تنظیم کننده این نمایش  برای صحنه با گروه همکاری داشت

فائزه البرزی  به عنوان دستیار کارگردان، ویدا خزائی به عنوان طراح ماسک، علیرضا قنبری به عنوان طراح نور و صدا و صحنه، پیمان حمیدی به عنوان تصویر بردار و عکاس ، محمد جواد  ملک محمودی به عنوان مجرای نور و صدا در این نمایش همکاری داشتند.

فائزه البرزی، الینا ایوبی، حنانه امینی، فرزاد نوروزی، امیر هراسانی، امیر علی کریمی، سمیه حسین پور، سلنا نصیری، مهدیه اکبری، زهرا عابدی، فاطمه زهرا نوروزی، مینو بلالی، شایان ایوبی، راتا اسلامی و غزاله محمدیان به عنوان بازیگر یاری گر این نمایش بودند.




نگاهی برنمایش شازده کوچولو به کارگردانی علیرضاقنبری 
با نگاهی به این نمایش  می توان گفت که 
«شازده‌کوچولو» از آن داستان‌هایی است که تمام نمی‌شود. همیشه و در زمان‌ها و فرهنگ‌های مختلف وسوسه بازخوانی و به‌روزسازی و تولید آن در سینما و تئاتر و دیگر هنرها وجود داشته است. آن‌قدر هم در شکل و محتوا ظرفیت دارد که هنوز بتوان براساس آن آثار بسیاری تولید کرد.

«شازده کوچولو» توانایی‌های نمایشی بسیاری دارد. از داستان تا فرم روایت و ویژگی‌هایی که می‌تواند در خدمت تصویرساز اجرا قرار بدهد و شکل جذاب بصری ایجاد کند. این توانایی‌ها روی صحنه، نمود بارز و عینی‌تری پیدا می‌کنند.

در «شازده ‌کوچولو»‌ی «علیرضا قنبری» جنبه‌ها و رویکردهای سوررئالیستی بیشتر مدنظر گروه اجرایی بوده‌است. جنبه‌هایی که گاه بین سوررئال و رئالیسم جادویی در نوسان هستند. چیزی که البته خود متن هم به اجرا تحمیل کرده است. نمایشی کردن داستان اگزوپری البته به‌واسطه آشنا بودن مخاطب با‌ آن، مثل تیغی دولبه است که هم می‌تواند نتیجه موفقیت‌آمیز و هم درست خلاف آن را درپی داشته باشد. بنابراین داستان در تولید نمایشی‌اش باید متفاوت و منحصربه‌فرد باشد. نمایش قنبری باید چیزی داشته باشد. حامل امضای خود او باید باشد تا بتواند مخاطب‌ش را راضی کند.


شیوه وروش تولید «شازده کوچولو»ی قنبری بر بستر متن سوار شده ولی ابعاد فرامتنی پیدا کرده تا در کنار بهره‌جویی از ظرفیت‌های متن اگزوپری، توانایی‌های نمایش نیز به آن افزوده شود. دراماتورژی این متن، آن‌را به یک پدیده‌‌ی مستقل تبدیل کرده که صاحب هویت جداگانه‌ای است. استفاده از طراحی دایره‌وار صحنه و فنون دیگر مثل تصویرسازی و قاب‌بندی‌های مفهومی، فاصله‌گذاری و... به‌نوعی آشنایی‌زدایی در تولید اجرا منجر شده است و تازگی و طراوت «شازده کوچولو» را در اجرای نمایشی آن حفظ کرده است. اجرای قنبری برای مخاطبی که شاید بارها با این متن به انواع گوناگون در کتاب و فیلم و انیمیشن روبه‌رو شده، تجربه‌ای متفاوت است. تجربه‌ی ایرانی و اینجایی از متنی عمیق و داستانی ساده است که احتمالا خیلی از ما آن را خوانده‌ایم، شنیده‌ایم یا مدیومی دیداری از آن را دیده‌ایم.

نمایش علیرضا قنبری، در جهانی بین رؤیا و واقعیت و خواب و بیداری اتفاق می‌افتند. تاریک روشن آن در اجرا هم این بینابینی جهان‌دریافت را بیشتر القا می‌کند. چیزی است بین عقل و قلب، سازه‌ای انسانی است از نوسان بین بیومکانیک و تئاتر شرقی. میزان‌سن‌های سیال و فرمالیستی در آن چاشنی نمک داستان «شازده‌کوچولو» شده است. خود شازده با اسکیت حرکت می‌کند و مدام در قطر دایره در رفت‌‌وآمد است و سرگردان بین سیاره‌ها در گردش است. خلبان هم که تنها ناطق عالم بیداری است باتکیه بر فاصله‌گذاری نقش راوی را به‌عهده دارد و به‌نوعی دستان کارگردان است که باحضور افراد گروه فرم تصاویر ذهنی را کف صحنه شکل می‌دهد و کلمه‌ها و واژگانش را به تصاویری انتزاعی و کنش‌مند تبدیل می‌کند. 

در این نمایش بدن بازیگر به مثابه‌ی ماشینی الحاقی است که وظیفه ثبت وقایع را به‌عهده دارد. بدن‌های میزبان بازیگران تماما در خدمت اوضاع و احوال نمایش‌اند. شکل می‌گیرند و فرو می‌پاشند و گاهی به‌وسیله‌ی ماسک نقش‌های تازه‌ای را به‌وجود می‌آورند. همان‌قدر که این جهان تازه برای شازده نافهم و عجیب است، برای مخاطب هم هست. مخاطب هم نمی‌داند الان دقیقا کجاست و چه می‌کند. راوی یا خلبان یک وظیفه‌ی دیگر نیز دارد و آن‌هم معناسازی و کد دادن به مخاطب است تا او نیز بتواند پابه‌پای نمایش پیش بیاید.

موسیقی و نور نیز در خدمت همین سوررئالیسم«فرا واقع گرایی« است. رنگ‌ها در «شازده کوچولو» نقش مهمی دارند. موسیقی نیز به تناوب با رنگ و بدن بازیگران بالا و پایین می‌رود و یکوحدت و هماهنگی تمام‌قد را مقابل تماشاگر می‌سازد که بازسازی صحنه‌ی یک ارکستر بزرگ است. ارکستری بزرگ از بازیگرانی که یک‌دست و متحد‌الشکل گویی به وسیله‌ی یک نخ و چوب توسط مرشد که در این‌جا کارگردان است هدایت می‌شوند و زبان اصلی تئاتر یعنی میم و تصویر را با تقلید از منابع طبیعی و موجود در طبیعت بازسازی می‌کنند.

میزان‌سن‌ها به‌دلیل محدودیت‌های زاویه‌ی دید تماشاگر به‌خاطر گرد بودن صحنه، برون‌گرا هستند. گروه فرم پیوسته در فرم‌های خود واگرا و هم‌گرا می‌شوند و با اختلاف شکل و جنسی که به عمد دارند، کلیدهای مخاطب هستند تا با یافتن نکته‌ی اصلی به مسیر شازده کمک کنند. مسیری که او قرار است بگذراند تا به هدف خود برسد.

شازده‌ی نمایش علیرضا قنبری یک دختر کوچک است که با ژست اغراق‌شده‌ی کودکانه در تقابل با ژست خشک و جدی و مردانه‌ی خلبان قد علم می‌کند. این یکی از نمونه‌های تضاد استفاده شده در کار است. تضاد در جنس، رنگ، موسیقی و اکت یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم نمایش «شازده کوچولو» است.

«شازده کوچولو» متنی است برای همه؛ از کودک تا بزرگسال. همین‌طور که این نمایش هم به همین‌گونه طراحی شده است. نمایشی که دغدغه‌ی روز را دارد ولی در عین‌حال عام‌فهم است و می‌تواند مخاطب‌ش را در هر گروه سنی‌ «این‌طور که دیده شده«  راضی کند. استفاده از تصاویر ذهنی و انتزاعی نیز به همین علت بوده است. این تصاویر محدودیت ندارند و شکل‌گیری بدن‌ها کنار یک‌دیگر و خلق یک تصویر حجیم واحد، می‌تواند بسیار بیشتر از کلام تاثیر بگذارد. همان‌طور که نقاشان سوررئالیست متوجه این نکته بوده‌اند که گاهی یک حجم خالی تاثیری فزاینده‌تر نسبت به یک شعر طولانی در باب جنگ دارد. شازده‌کوچولو وفادار به متن است اما وفادار به متن تئاتری. ماهیت آن و تئاتری کالیته‌ی موجود در آن اتمسفر و توانایی زیادی برای در میان گذاشتن با مخاطب دارد..

پایگاه خبری فجر شمال 
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
انتهای پیام 

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

جلسه هماهنگی جشنواره هنرهای تجسمی در سیمرغ به ریاست فرماندار

گردهمایی ماهانه خادمیاران رضوی در شهرستان سیمرغ

پیام تبریک حجت الاسلام والمسلمین خانلری امام جمعه و لهراسب رحمتی بهمنانی فرماندار به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش

نشست شورای فرهنگ ترافیک به ریاست فرماندار سیمرغ

انجام 540 هکتار کشت گلخانه ای در مازندران

احتمال وقوع سیلاب در شمال کشور

پیام تبریک رئیس هیأت دوچرخه‌سواری شهرستان نکا به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش

اتحادیه باغداری آماده خرید انواع مرکبات از باغداران مازندران

برف در راه مازندران !

تعمیرات اساسی گروه 29 سلهای آب ژاولسازی واحدهای بخار نیروگاه نکا انجام شد

واحد یک گازی نیروگاه نکا پس از انجام بازدید دوره‌ای به مدار تولید بازگشت

نشست ستاد مدیریت بحران به ریاست رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ

پیام تبریک حجت الاسلام والمسلمین خانلری امام جمعه و لهراسب رحمتی بهمنانی فرماندار به مناسبت روز جهانی عصای سفید و هفته ملی نابینایان

بازدید پازکی مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری از خانواده داری فرزند دوقلو امروز دوشنبه 23 مهر ماه

حجت الاسلام والمسلمین خانلری امام جمعه و لهراسب رحمتی بهمنانی فرماندار بمناسبت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه (س)

مدیر جهاد کشاورزی سیمرغ از آغاز عملیات کشت توت فرنگی در بیش از 400 هکتار مزارع این شهرستان خبر داد.

شعار اصلی روز ملی مازندران امسال؛ «مازندران مهد فرهنگ و آیین و علم» نامگذاری شد

انهدام باند حفاران غیرمجاز میراث فرهنگی در بخش کجور نوشهر

مسئولان قدر ملت و رهبری را بدانند و برای رفع مشکلات مردم تلاش کنند

شناسنامه دار شدن 2300 هکتار از باغات بابل

مسئول جدید دارالقرآن سپاه ناحیه شهرستان گلوگاه معارفه شد

روز مازندران، فرصت تبیین، تبلیغ و ترویج مواریث فرهنگی و هویت دینی، انقلابی و بومی است

​ پدافند غیرعامل یک سیاست راهبردی برای مصون‌سازی کشور در برابر تهدیدات است

فرهنگ مازندران را اگر بخواهیم نشر دهیم باید روز مازندران را جدی بگیریم

پرداخت بیش از دو میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان چالوسی

نجات دختر جوان از خودکشی در ساری

علت تلفات مسمومیت مشروبات الکلی در مازندران

بازسازی تاسیسات فرسوده آب شرب در روستاهای سوادکوه

برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی در روستای حاجیکلا بخش چهاردانگه ساری

روستایی ها نیازمند فضایی دائمی برای ارایه تولیدات و محصولات خود هستند

ساماندهی مراکز پسماند استان از 8 به 10 مرکز ارتقاء یافت

دومین دوره المپیاد سراسری فدراسیون آمادگی جسمانی و تندرستی در رامسر افتتاح شد

آغاز بکار نخستین نمایشگاه توانمندی و دستاوردهای حراست دستگاه‌های اجرایی استان مازندران

واحد 3 بخار نیروگاه نکا به منظور انجام تعمیرات اساسی از مدار تولید خارج شد

گام‌های موثر با هدف‌گذاری راهبردی در ترویج نماز برداشته شود

تیم فوتبال شهدای بابلسر مهمان تیم عقاب تهران

«دختران زرد» در قلب جنگلهای مازندران!

ضعف فرهنگ نماز و دفاع در جامعه‌ پیروزی دشمنان را به همراه دارد

برگزاری نشست «هوش مصنوعی، انتخاب آزادانه و تفکر آگاهانه» در بابلسر

شناسایی 3676 مورد تجاوز به حریم راه‌های مازندران

اردوی هم‌اندیشی یاوران علمی دانشگاه مازندران در منطقه جنگلی نور

واحد 4 بخار نیروگاه شهید سلیمی نکا به مدار تولید بازگشت

خلاصه مهم ترین اخبار مازندران در روز گذشته

کمک یک میلیارد و 736 میلیون تومانی حامیان میاندورودی به فرزندان تحت حمایت

رونق گردشگری سلامت در مازندران

مسابقه استانی هوگام به میزبانی ایزدشهر شهرستان نور برگزار شد

قیمت تضمینی برنج اعلام شد + جزییات

ایران روز‌به‌روز قوی‌تر می‌شود و آمریکا و اروپا چاره‌ای جز کنار آمدن با او ندارند

خلاصه اخبار مهم مازندران در روز گذشته

برگزاری اولین مجمع عمومی کانون داوران حرفه‌ای استان مازندران