بزرگنمایی:
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: خط تلفن ۱۲۳ همه روزه و به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت تماس های شهروندان و مداخله در بحران های فردی و خانوادگی است.
مدیرکل
بهزیستی مازندران گفت: خط تلفن 123 همه روزه و به صورت 24 ساعته آماده
دریافت تماس های شهروندان و مداخله در بحران های فردی و خانوادگی است.
به گزارش پاگاه خبری فجر شمال، به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران، فریبا بریمانی مدیر کل
بهزیستی مازندران با تبیین وظایف و اهداف اورژانس اجتماعی بیان کرد: اهداف
اورژانس اجتماعی کنترل و کاهش بحران های فردی- خانوادگی و اجتماعی، در
دسترس قرار دادن خدمات تخصصی و اورژانسی سازمان بهزیستی به آحاد جامعه،
ارتقاء توانمندیهای افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با
مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی و به موقع،
ارتقاء آگاهی و شناخت خانواده و اجتماع نسبت به نیازهای مراجعان به منظور
تسهیل فرایند حل مسئله در شرایط بحرانی، شناسایی آسیب های اجتماعی نوپدید و
بازپدید و مداخله موثر به منظور کاهش جرایم و جلوگیری از تشدید بحران و
آسیب های اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی
می باشد.
وی با اشاره به فعالیت های اورژانس اجتماعی افزود: برنامه اورژانس
اجتماعی تلفیقی از مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی" مرکز اورژانس
اجتماعی"، خط تلفن اورژانس اجتماعی "123" ، تیم سیار اورژانس اجتماعی"
خدمات سیار اجتماعی " و پایگاه اورژانس اجتماعی "پایگاه خدمات اجتماعی" است
.
این مقام مسوول ادامه داد: افراد در معرض آسیب و آسیبدیده اجتماعی از
قبیل کودکان آزاردیده، همسران آزار دیده، سالمندان و افراد دارای معلولیت
آزار دیده، کودکان کار و خیابان، زنان و دختران در معرض آسیب و یا
آسیبدیده اجتماعی، دختران و پسران فراری از منزل، افراد دارای اختلال ملال
جنسی، افرادی که قصد خودکشی دارند و یا اقدام به خودکشی کردهاند، افراد
دارای اختلاف خانوادگی حاد و سایر گروههای هدف سازمان بهزیستی که نیاز به
خدمات اورژانس اجتماعی دارند از گروههای هدف خدمات اورژانس اجتماعی محسوب
میشوند.
مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بیش
از 10 هزار تماس با مرکز اورژانس اجتماعی برقرار شد، اظهار داشت: بیش از
4500 مورد از این تماسها منجر به مداخله حضوری کارشناسان و تیمهای تخصصی
برای برطرف کردن مشکل آسیبدیدگان اجتماعی شد و بیش از 3700 مورد از افراد
در معرض آسیب و یا آسیب دیده اجتماعی به صورت سرپایی و یا نگهداری موقت در
مرکز مداخله بحران بهزیستی پذیرش و از خدمات تخصصی مددکاری و روانشناسی
بهرمند شدند.
دکتر بریمانی با اظهار این که اورژانس اجتماعی هنوز با جایگاه اصلی خود
فاصله دارد، گفت: در هر جامعه ای برای پاسخگویی به نیازهای مردم و حل یا
کاهش مشکلات و آسیب های اجتماعی آنها تمهیداتی اتخاذ و برنامه هایی تدوین و
اجرا می شود. در کشور ما این مسوولیت بر عهده طرح اورژانس اجتماعی گذاشته
شده که تحت نظارت و مدیریت بهزیستی فعالیت می کند و باید این طرح در سطح
عمومی جامعه پذیرفته و نهادینه شود.
وی افزود : شماره تلفن 123 به عنوان پل ارتباطی مردم با اورژانس
اجتماعی باید به همه شهروندان شناسانده شود تا تیم ها و کارشناسان خدمات
سیار اجتماعی و پایگاه خدمات اجتماعی بتوانند در زمان و شرایط مناسب به
افراد نیازمند در حوزههای آسیب اجتماعی، روحی، کمک های مشاوره ای ارائه
دهند.
دکتر بریمانی خاطر نشان کرد: خط تلفن 123 همه روزه و به صورت 24 ساعته
آماده دریافت تماس های شهروندان و مداخله در بحران های فردی و خانوادگی است
و تیم خدمات سیار مرکز اورژانس اجتماعی متشکل از مددکار و روانشناس در
مواقع بحرانی به یاری تماس گیرندگان می پردازند.
مدیر کل بهزیستی استان همچنین از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده
هرگونه کودک آزاری، همسرآزاری، اقدام و یا افکارخود آسیبرسان (خودکشی)،
سالمندآزاری، معلول آزاری و اختلاف حاد خانوادگی و سایر افراد در شرایط
بحرانی را از طریق تماس با شماره تلفن بدون هزینه و رایگان 123 اطلاع دهند.
/مجید اسدی خبرنگار فجر شمال /