به گزارش پایگاه خبری فجر شمال، نمایش «آخرین درس زندگی»منتخب بخش ملی نمایش خیابانی هفتمین اشکواره فرهنگی-هنری حسینی به نویسندگی فاطمه شریفی و کارگردانی سیدحسامالدین شریعتمداریکاری از گروه نمایشیهنرمندان بروجرد، استان لرستان، چهاردهم اردیبهشت ماه در مجتمع فرهنگی هنری پیامبر اعظم(ص) رویان به اجرا در آمد و با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد.
بازیگری
این نمایش را سیدحسامالدین شریعتمداری برعهده داشت و سیدحسین شریعتمداری
بهعنوان مسئول موسیقی، رامشیر گودرزی به عنوان دستیار صحنه، علی الیاسی به
عنوان طراح بروشور و آمنه حسنعلیزاده بهعنوان مشاور کارگردان و طراح
صحنه در اجرای این نمایش همکاری داشتند.
خلاصه داستان این نمایش میدانی به معلمی از شهر غزه میپردازد که به روایت چگونگی به شهادت رسیدن دانش آموزان مدرسهاش توسط بمباران صهیونیزمها می پردازد و...
حمیدرضا گلمحمدی تواندشتی،کارشناس،
منتقد نمایش و دبیرکانون تئاتر سیاوشان جهاد دانشگاهی واحد مازندران با
نگاهی بر این نمایش گفت: این نمایش با تک بازیگر و به شیوه نقالی خوانی از
نمایشهای ایرانی و بازی در بازی به اجرا درآمد.
وی
افزود: باتوجه به اینکه نمایش با آغازی خوب و جذاب شروع شد، تماشاکنان را
محو تماشای خود کرد به صورتی که مخاطبان دل به دنبال کردن نمایش میدادند و
این نکته توانایی کارگردان میرساند که به این اصل نمایشی یعنی توانایی در
آغاز خوب نمایش دقت نظر داشته است.
گلمحمدی
بیان کرد: بازیگر این نمایش به خوبی در قالب نقشهای مختلفی که در بازی در
بازی داشت فرو میرفت و تماشاکنان را محو تماشای بازی خود کرده و با
ارتباط خوب تماشاکنان روبرو میشد.
کارشناس
و منتقد نمایش مازندرانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نمایش از یک
بازیگر برخوردار بود، اما شیوه اجرایی نمایش، تماشاکنان را بدون اختیار
وارد نمایش میکرد بهطوری که هریک از تماشاکنان و مخاطبان در قالب یک نقش
در نمایش ظهور پیدا کرده و به بازی می پرداختند و یاریگر تکبازیگر نمایش
میشدند.
دبیر
کانون تئاتر سیاوشان جهاد دانشگاهی واحد مازندران با اشاره به اینکه
طراحی صحنه و استفاده از نشانه های درست در نمایش به روند رو به رشد نمایش
کمک بسزایی داشت. اظهار کرد: بازی خوب و روان و بیان واضح، صدای مناسب با
نمایشهای فضای باز و خیابانی و زبان بدن بازیگر کارایی خوبی را برجا
گذاشت که تماشاکنان را وادار بهتوجه کردن با دقت به نمایش میکرد. بطور
مثال در فضا سازی صحنه میتوان به پارچه های سفید اشاره کرد که به عنوان
کفن شهدا و چیدن آنها در کنار یکدیگر تداعی جنازه های شهدا را به همراه
ذاشت و یا اینکه با آشفته کردن فضای صحنه و استفاده از ساز دف، تداعی کننده
بمباران مدرسه بود.
وی افزود: جابجایی لوازم صحنه اقدام به ایجاد فضایی جدید میکرد که از دیگر نکتههای مثبت در این نمایش بهشمار میرفت.
گل
محمدی ادامه داد: موسیقی زنده و مناسب با فضای اجرا، زمان مناسب نمایش که
در اندازه و قواره نمایش خیابانی بود، نیز یاری بخش این نمایش بود.
کارگردان این نمایش که تک بازیگر این نمایش به شمار می رفت، توانست درصد
بالایی را در موفقیت این نمایش ایجاد کند و نسبت به شش نمایش منتخب دیگر در
این اشکواره صدرنشین باشد.
وی
با اشره به اینکه در عرصه نمایش توصیه می شود که کارگردان در یک نمایشی که
خود کارگردانی می کند به بازی نپردازد، زیرا بازی کارگردان می تواند به
کیفیت نمایش لطمه وارد سازد زیرا عیب ها و نقصا کار از دید او پنهان می
ماند، ام در این نمایش کارگردان بازیگر توانست عملکرد خوبی داشته باشد و
تطمه ای برکیفیت کار وارد نسازد، در پایان می توان به نکته ای اشاره کرد
که این نمایش با همین نام اما با محتوایی ایرانی به نویسندگی و کارگردانی
شخص دیگری در جشنواره تئاتر خوزستان به اجرا در آمده است.
پایگاه خبری فجر شمال
پایان پیام