بزرگنمایی:
مجید اسدی خبرنگار فجر شمال :روابط
عمومی استانداری مازندران در اقدامی قابل توجه برای بهبود روند
اطلاعرسانی درباره آخرین وضعیت کنترل بیماری کرونا در این استان استودیوی
ویژه کرونا برای پاسخگویی به پرسشهای خبرنگاران و افکار عمومی را
راهاندازی کرد.
یکی از
چالشهای اساسی اطلاعرسانی درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا طی روزهای اخیر،
دسترسی به مسئولان حوزههای مختلف است که به دلیل مشغله زیاد این روزها
تقریبا امکانپذیر نیست. بسیاری از مسئولان استان این روزها فقط امکان
پاسخگویی به صدا و سیما را دارند و به دلیل حجم بالای کارها و پرسشهای
متعدد خبرنگاران و رسانهها نمیتوانند پاسخگوی پرسشهای خبرنگاران و افکار
عمومی باشند.
اداره کل روابط عمومی استانداری مازندران برای برطرف کردن این خلاء
اطلاعرسانی از روز سهشنبه استودیوی مجازی ویژه کرونا را در استانداری
تشکیل داده تا خبرنگاران به صورت روزانه در جریان اظهارات مسئولان حوزههای
مختلف قرار بگیرند و به پرسشهای آنها نیز پاسخ داده شود.
مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران بعدازظهر چهارشنبه به خبرنگار
ما گفت: از ابتدای اسفند که استان به طور رسمی درگیر بیماری کرونا شد تا
کنون بسیاری از فعالان و اصحاب رسانه در تماسهای مکرر پیگیر پاسخ برای
پرسشهای مختلف از مسئولان بودند. اما این امکان به دلایل متعدد فراهم
نمیشد. تصمیم گرفتیم با ایجاد استودیوی ویژه کرونا هر روز ویدئوهایی از
مسئولان در این استودیو تهیه کنیم و در اختیار همه اصحاب رسانه قرار دهیم
تا از آنها استفاده کنند.
«عباس مهدوی» اظهار کرد: این اقدام البته به شکلی در برخی استانهای
دیگر هم انجام شد. به این شکل که استودیوی کرونا در استانداریهای دیگر
صرفا به تولید محتوای تصویری برای صدا و سیما اختصاص داشت. اما استودیوی
کرونا در استانداری مازندران ویژه پاسخگویی مجازی به پرسشهای خبرنگاران
این استان و همچنین تولید ویدئوهایی از پاسخهای مسئولان و آخرین
اظهارنظرهای آنان از فعالیتهای انجام شده است.
وی افزود: در شرایط کنونی امکان حضور خبرنگاران در قرارگاه پدافند زیستی
وجود ندارد و باید راهکار مناسبی برای پاسخگویی به پرسشهای اصحاب رسانه
در نظر میگرفتیم که به نظر میرسد این راه بهترین روش ممکن و موجود است.
این مسئول خاطرنشان کرد: برای دریافت پرسشهای خبرنگاران سراسر استان
نیز مقرر شد که همه اهالی رسانه استان که در گروه رسانههای استانداری عضو
هستند، پرسشهای خود را به صفحه مدیریت این گروه بفرستند. یکی از همکاران
روابط عمومی وظیفه جمعآوری و دستهبندی این پرسشها را به صورت روزانه
دارد و پس از آن بر اساس اولویتبندیهای در نظر گرفته شده، پرسشهای
خبرنگاران یا شهروندان از مسئولان مرتبط پرسیده میشود و پاسخ را نیز در
قالب ویدئو منتشر میکنیم.
مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران اظهار کرد: طی دو روز اخیر
استقبال خوبی از این اقدام شده و حتی در استانهای دیگر نیز تصمیم
گرفتهاند که از فضایی که ایجاد کردهاند برای این روش اطلاعرسانی استفاده
کنند. مسئولان نیز از این روش اطلاعرسانی استقبال کردند.
مهدوی گفت: تلاش ما بر این است که در این بستههای تصویری اطلاعرسانی
پرسشها از روال اداری دور باشند و پرسشهای چالشی مردم نیز پرسیده شود.
مسئولان نیز به این پرسشها پاسخهای شفاف و صریح خود را اعلام میکنند تا
ابهامات برطرف شود. معتقدیم که شرایط کنونی اصلا جایی برای نگاه اداری به
پرسشها ندارد و باید شفاف به پرسشهای خبرنگاران و دغدغههای مردمی پاسخ
داد.
وی افزود: قرار است بسته به پرسشهای دریافت شده، هر روز دستکم دو یا
سه مدیر استانی در این استودیو حضور یابند و پاسخگوی پرسشها باشند. این
روند تا زمان برطرف شدن معضل کرونا در استان ادامه خواهد داشت. امروز در
استودیو ویژه کرونا میزبان نماینده ولی فقیه در استان، رئیس سازمان صمت
مازندران و مدیرکل آموزش و پرورش بودیم که ویدئوی رئیس سازمان صمت در پاسخ
به مشکلات کمبود مساک و مایحتاج بهداشتی لحظاتی پیش منتشر شد و دو ویدئوی
دیگر نیز امروز منتشر میشود.
مدیرکل روابط عمومی مازندران با انتقاد از برخی روابط عمومیها در
ادارات مختلف استان اظهار کرد: در شرایط کنونی روابط عمومیها باید پویایی
بیشتری داشته باشند و با ایدههای کاربردی و بکر به اطلاعرسانی و
فرهنگسازی بهتر در جامعه کمک کنند. نقش روابط عمومی در یک اداره صرفا تولید
و انتشار یک یا چند خبر در روز یا نصب بنر تبریک و تسلیت نیست. باید از
فضاها و ظرفیتها در هر برههای از زمان به سود جامعه استفاده شود.
مهدوی خاطرنشان کرد: فعالیت پویای روابط عمومیها یکی از تأکیدات جدی
استاندار مازندران در شرایط کنونی است. به همین دلیل از همه همکاران در
روابط عمومیهای سراسر استان میخواهم که نگاه فعالانهتری در این روزها به
جریان کرونا داشته باشند.
وی افزود: امروز از روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش منطقه ساری
خواستیم که پیگیری کنند تا از ظرفیت فضاهای تبلیغاتی جایگاههای سوخت این
منطقه به طور کامل برای نصب شعارهای ویژه مقابله با کرونا استفاده شود.
خوشبختانه این اقدام در حال انجام است. انتظار ما این است که همه روابط
عمومیها ظرفیتهای اطلاعرسانی و فرهنگسازی خود را ارزیابی کنند و
برنامههای مختلفی تدارک ببینند.