همزمان با فرا رسیدن12اردیبهشت، سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و هفته گرامیداشت مقام معلم، محمدحسین فاطمی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در گفت و گو با پایگاه خبری فجر شما ل به ارایه گزارش عملکرد این معاونت پرداخت و با ارایه این مطلب که دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت و پاسداشت مقام والای استاد شهید مرتضی مطهری، اندیشمند و متفکر توانای کشورمان گرامی می دارم. گفت: استاد شهید مطهری الگوی آزاداندیشی و آزادمنشی و معلمی نمونه بود.تلاش و کوشش استادان فرهیخته در امر گرانمایه تربیت و پرورش نسلی جوان و آرمانگرا برای اعتلای ایران اسلامی شایسته سپاس و ستایش است. وی افزود: این تلاشها، در روزهای کنونی که ویروس کرونا وضعیتی ویژه به کشور داده، نمودی بیش از پیش داشته است. اعضای گرانمایه هیات علمی دانشگاهمازندران، با احساس مسئولیت و تلاش دلسوزانه خود و با بکارگیری ابزارها و زیرساخت توانمند آموزش مجازی دانشگاه، توانستند جریان پیوسته آموزش را تداوم بخشند.لذا این روز را فرصتی مغتنم میشمارم تا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری، مراتب قدردانی خود را از تمامی استادان فرهیخته دانشگاهمازندران بهجا آورم و برای آنان توفیق روزافزون در عرصه علم و دانش را آرزو کنم. فاطمی ادامه داد:یکی از اهداف کلان نظام علم و فناوری کشور تعمیق و گسترش آموزش عالی تا آخرین سطوح تحصیلی همراه با تقویت اخلاق و آزاداندیشی و روحیه خلاقیت در آحاد جامعه بهویژه نسل جوان است و در این راستا در دانشگاه مازندران نیز گامهای موثر و مهمی برداشته شده است که لازم است از کلیه عزیزانی که از سالهای گذشته در این حوزه نقشآفرینی داشتهاند تشکر و قدردانی کنم. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران با ارایه این مطلب که سیاستهای کلیاجرا شده در دانشگاه مازندران با توجه به اسناد بالادستی و برنامه جامع توسعه دانشگاه در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی آموزشی و پژوهشی دانشگاه، توجه ویژه به نخبگان و استعدادهای درخشان و بینالمللی سازی دانشگاه بوده است. خاطرنشان کرد: مجموعه سیاستگذاریهای انجام شده مشخصکننده راهبردهای اصلی دانشگاه بوده و امید است با همراهی کلیه همکاران شاهد حرکت پرشتاب دانشگاه مازندران در دستیابی به افقهای جدید و ارتقای جایگاه آن در سطح ملی و بینالمللی باشیم. وی به برخی اقدامات به عمل آمده در جهت نیل به اهداف مهم و والای دانشگاه در سال 1399 به ساماندهی حوزه آموزشهای آزاد و مجازی اشاره کرد و اذعان داشت:تهیه و تدوین شیوهنامه آموزش غیرحضوری، بهروز آوری و ارتقای سامانه مدیریت آموزش مجازی و پشتیبانی و استفاده گسترده از آن در سطح دانشگاه با توجه به توقف آموزش حضوری ناشی از شیوع ویروس کرونا و برگزاری تعداد زیادی گارگاه آموزشی برای اساتید، کارشناسان و دانشجویان بهمنظور افزایش توانمندی آنان در استفاده بهینه از امکانات سامانه، برنامهریزی جهت کمک به خرید لپتاپ برای اساتید و برگزاری دورههای آزاد مهارتافزایی، از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه است. وی تهیه و تدوین شیوهنامه برگزاری دورههای آزاد بهمنظور ایجاد منابع مالی پایدار از دیگر فعالیتهای صورت گرفته در این حوزه دانست و با اشاره به حوزه جذب و هدایت حمایت و پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: استقرار مدیریت دفتر استعدادهای درخشانوتشکیل شورای استعدادهای درخشان دانشگاه،تدوین و تصویب آییننامههای اعطای تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی به دانشجویان نخبه و مستعد دانشگاه در هیات امنا و آگاهیرسانی موثر و گسترده و با زمانبندی مناسب به این عزیزان در جهت بهبود و افزایش کمی و کیفی دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه بوده است. فاطمی در باره ارتقا و بهبود ساختار معاونت آموزشی اظهار کرد: باز آرایی، بازنگری، مدرنسازی و چابکسازی چارت حوزه معاونت آموزشی با ایجاد مدیریت مهم و استراتژیک توسعه و برنامهریزی آموزش و ادغام مدیریت آموزشیبا مدیریت تحصیلات تکمیلی و تغییر چارت تفضیلی آن، تهیه و تدوین آییننامه حقالتدریس دانشگاه، تغییر و بازنگری شرایط فراخوان جذب اعضای هیات علمی و تهیه و تدوین شیوهنامه اختصاصی ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی،تهیه و تدوین آییننامه ارتقای مهارتهای مدرسان دانشگاه،تهیه آییننامه جذب دانشآموختگان و اساتید نخبه در دانشگاه مازندران،تدوین شیوهنامه بهکارگیری مدرسان حقالتدریس و تدوین آییننامه انتقال اساتید به دانشگاه مازندران و اعطای پایههای تشویقی آموزشی و پژوهشی به همکاران از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران افزود: در راستای تسهیل و تسریع فرآیندهای آموزشی، می توان بهتغییر سامانه آموزشی دانشگاه از سما بهسامانهگلستان برای انتخاب واحد سریعتر، بهتر و روانتر دانشجویان،ایجاد کاتالوگ رشته و طراحی برنامه آرایش ترمی، ارایه دروس برای اصلاح وضعیت انتخاب واحد دانشجویان،طراحی و فعالسازی سامانه پیشخوان خدمت جهت پاسخگویی غیرحضوری مراجعان و اتوماسیون فرآیند صدور ابلاغتدریس و برگزاری دورههای آموزشی و بازآموزی کارشناسان و مدیران حوزه آموزشی، اشاره کرد که بخشی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه بوده است. وی ادامه داد: تصویب آییننامه شورای اشتغالپذیری و تشکیل کارگروههای ویژه آن از جمله اقدامات بهعمل آمده در حوزه افزایش اشتغالپذیری دانشجویان کارشناسی میباشد. که در این راستا شاهد اجراییشدن دورههای کوآپ و اعزام دانشجویان دانشگاه به صنایع مختلف استان برای اولین بار بودهایم. اخذ مجوز راهاندازی 12 رشته جدید در دانشگاه مازندران شامل چهاررشته دکتری و شش رشته کارشناسی ارشد و دو رشته کارشناسی از دیگر اقدامات صورت پذیرفته در سال 1399 بوده است. فاطمی انتخاب اساتید نمونه دانشگاه در سال جاری بر مبنای دستورالعمل شناسایی و انتخاب سرآمدان آموزشی دانشگاهها مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست و ادامه داد: بر مبنای این دستورالعمل، مهمترین شاخصهای انتخاب سرآمدان آموزشی شامل سه محور اصلی اخلاق استادی،کیفیت آموزش و شاخصهای عمومی بوده است. وی افزود: برخی معیارهای ارزیابی اخلاق استادی شامل وقار و متانت و شأنیت استادی،راستی و صداقت،پایبندی به مبانی ارزشی و اصول اعتقادی،نظم و انضباط و رعایت قوانین آموزشی و داشتن روحیه عدالت و انصاف و انتقادپذیری است. وی ادامه داد: معیارهای ارزیابی کیفیت آموزشی شاملارزیابی دانشجویان دانشآموختگان،مهارتهای تدریس،استفاده از منابع روزآمد و کارآمد،خلاقیت و نوآوری در امر آموزش،ارزشیابی مناسب و منطقی دانشجویان و طراحی محتوای آموزشی مناسب است. فاطمی به معیارهای عمومی اشاره کرد و ادامه داد: شاخصهایی از قبیل رعایت کمیت موظف آموزشی،تعامل سازنده با گروه و دانشگاه،مشاوره و راهنمایی دانشجویان و مشارکت در فعالیتهای بینالمللی آموزشی میتوان اشاره کرد که در مجموع بخشی از معیارهای مورد نظر در انتخاب سرآمدان آموزشی دانشگاه بوده است. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران با ارایه این مطلب که تحولات گسترده جهان معاصر در تمام ابعاد همه سازمانها را تحت تأثیر قرار داده و آنها را از جمله دانشگاهها متحول کرده است. تاکید کرد: دانشگاهی در این محیط سیال و دینامیک موفقتر عمل میکند که فرصتها و چالشهای محیط را پیشبینی کرده و برای مواجهه با آن آمادگی و انعطاف لازم را داشته باشد. تحقق این امر مستلزم داشتن برنامه برای استفاده از فرصتها و کاهش تهدیدات و چالشها است و در این میان استفاده از خرد جمعی و همسویی راهبردی کلیه ارکان دانشگاه بسیار مهم و ضروری است. وی برنامههای مورد نظر در سال جاری در راستای دستیابی به اهداف فوقالذکر و سیاستگذاریهای بهعمل آمده و اجرای آییننامهها و دستورالعملهای تدوین شد ه دانست و ادامه داد: در این میان تقویت دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه،بهبود سطح فرآیندهای آموزشی دانشگاه،پالایش و بازنگری و بهبود کمی و کیفی برنامههای درسی و سرفصل دروس،ارتقای جایگاه دانشگاه در حوزه آموزشهای آزاد و مجازی،افزایش سهمیه جذب و پذیرش دانشجویان غیر ایرانی و توجه ویژه به برنامه افزایش اشتغالپذیری دانشآموختگان در دورههای کارشناسی، از جایگاه قابل توجهی برخوردار است. بدیهی است که محور اصلی اجرایی این برنامهها گروههای آموزشی میباشند و مدیران محترم گروه، نقشی بیبدیل در تحقق اهداف کلان دانشگاه در حوزههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دارند. عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت: در این روزها که کشور عزیزمان، ایران با مشکلات فراوان اقتصادی و هجمههای سیاسی و فرهنگی دست به گریبان است، رسالت استادان و معلمان بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. بی تردید این آموزگاران و استادان هستند که در این برهه حساس میبایست بهدنبال راهی به رهایی باشند و چارهجویی کنند. وی در پایان ادامه داد: تلاش برای تغییر اوضاع کنونی و ایجاد روحیه خودباوری و تابآوری و کوشش برای بهثمر رساندن استعداد و تواناییهای بالقوّهموجود در جوانانِ این مرز و بوم، یکی از اصلیترین وظایف استادان است. انتظار میرود که معلمان و استادان فرهیخته، با استعانت از فرهنگ ایرانی و آموزههای اسلامی، بنیانهای فکری و هویّت فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران را استحکام بخشند. اهتمام به ارتقای کیفیت آموزش و توجه به پژوهشهای هدفمند و تلاش برای مأموریتگرا شدن دانشگاهها از رسالتهای اصلی استادان دانشگاه است. حمیدرضا گل محمدی تواندشتی انتهای پیام
|