بزرگنمایی:
استاندار مازندران مهر ماه امسال با پاسخگویی به 71 تماس شهروندان ،
پرمخاطبترین مدیر سامانه ارتباط مردم با دولت (سامد) در استان شد.
مجید اسدی خبرنگار فجر شمال :احمد حسین زادگان در ماه گذشته دو مرحله در سامانه سامد
حضور یافت که بار اول در تاریخ 20 مهر ماه پاسخگوی 17 تماس از شهروندان
استان بود و در مرحله دوم که مهر ماه حاضر شد به درخواست و تماس 61 نفر
پاسخ گفت.
گزارش جمع بندی استانداری مازندران از حضور مدیران در سامانه سامد طی
ماه مهر نشان می دهد که در این ماه اعتراض واحدهای خبازی نسبت به افزایش
نرخ کیسه آرد ، عدم توان مالی خانواده دانش آموزان در تهیه گوشی هوشمند
برای بهره مندی از آموزش مجازی و کمبود واکسن آنفلونزا در داروخانه ها مهم
ترین مشکلاتی بود که شهروندان مازندرانی با مدیران استان در میان گذاشتند.
بلاتکلیفی مسکن میارکلای ساری و تعطیلی ساخت و ساز توسط پیمانکار ،
مخاطرات بهداشتی و زیست محیطی کارخانه کمپوست سوادکوه شمالی و حذف گوشت و
مرغ از سفره مردم در پی گرانی های اخیر هم از دیگر موضوعات مهمی بود که
شهروندان مازندرانی در سامانه سامد با مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی
در میان گذاشتند.
موضوع اعتراض خبازان به افزایش نرخ کیسه آرد مربوط به خرید آرد مازاد بر
مصرف در واحد های آزاد پز بود. افزایش قیمت آرد خارج از سهمیه دولتی و عدم
صرفه اقتصادی در مهر ماه امسال سبب شده بود تا شماری از نانواییهای استان
تمایلی به خرید آرد مازاد نداشته باشند و این امر به عنوان دغدغه خبازان
با بیشترین فراوانی در گفت و گو با سامانه سامد به ثبت رسید. البته لازم به
ذکر است که این دغدغه ساعات پخت نان در نانواییها را کم و صف مردمی را
در نانوایی ها طولانی تر کرده بود که ایرنا در گزارش جداگانه ای در همان
زمان به موضوع پرداخت.
طبق اظهارات مسئولان شرکت غله و خدمات بازرگانی مازندران ، کاهش توزیع
آرد طی مهر ماه در استان وجود نداشت ، چرا که ماهانه 30 هزار تن آرد در
بین نانواییهای استان در دو قالب یارانه اول ( دولتی ) و یارانه دوم (
نیمه آزادپز) توزیع شده بود.
در استان مازندران حدود پنج هزار واحد نانوایی وجود دارد که ماهانه 30
هزار تن آرد در این واحدها به مصرف می رسد و براساس آمار رسمی سرانه
نانوایی در این استان از میانگین کشوری نیز بالاتر است.
طبق گزارش استانداری مازندران طی مهر ماه امسال 288 مورد ارتباط مردمی
در سامانه سامد استان به ثبت رسید که از این تعداد 220 مورد درخواست ،
23 مورد انتقاد ، 23 مورد شکایت ، سه مورد گزارش و 2 مورد پیشنهاد بوده
است.
بر اساس این گزارش ، بیشترین موارد شکایت مردمی در باره خدمات شهری و
بیمه بیکاری بود که به دستور استاندار از طریق مبادی ذیربط رسیدگی شده و یا
در حال پیگیری است.
همچنین از 23 مورد انتقاد مطرح شده از شهروندان مازندرانی در سامانه
سامد ، بیشترین فراوانی مربوط به افزایش قیمت و تورم ، عملکرد سازمان ها و
بیماری خاص بود.
در میان 220 مورد درخواست ثبت شده طی مهر ماه امسال در سامانه سامد
استان مازندران ، بیشترین درخواست برای دریافت وام بانکی بود. خدمات شهری ،
خدمات تعاونی و سهمیه آرد هم در رتبه بعدی قرار دارد.
مرکز سامد به عنوان یک ساختار توانمند به طور عملی بستر وسیعی برای
دریافت شکایتها، انتقادها، پیشنهادها و ایدههای مردمی و رسیدگی و
پاسخگویی به آنها را با رعایت صرفه جویی در هزینههای زمانی و مالی فراهم
کرده است.
یکی از مجاری سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) در کشور
سامانه تلفنی 111 است که مردم در هر نقطه از استان میتوانند پیشنهاد،
انتقاد، گزارش، طرحها و ایدهها، شکایت و درخواست های خود را با کارشناسان
این سامانه مطرح و پیگیری کنند.
هدف از راه اندازی این سامانه افزایش مشارکت مردمی در نظارت همگانی و
تقویت و تثبیت اعتماد مردم به دولت، افزایش رضایت مردم ازطریق ارتقا کیفیت
پاسخگویی دستگاهها و سازمانها، تمرکز زدایی در رسیدگی به مطالبات مردم،
ایجاد هماهنگی، وحدت رویه و مدیریت یکپارچه امور ارتباطات مردمی، افزایش
سرعت در رسیدگی با بهره گیری از سیستم سامد و ضریب نفوذ الکترونیکی
ارتباطات مردمی در کشور است.